Annons

Fjädrar och dämpare - GTO -67

1
Hej, har äntligen fått tag på en GTO till familjens stora nöje. Finns en del att fixa men det mest kritiska är att få till en anständig "rideheight". I dagsläget sitter headers ungefär 10 cm ovanför marken och framhjulen skrapar betänkligt i hjulhusen, samtidigt sticker rumpan upp ordentligt i luften (inga hijackers dock). Säkert tufft men inte så praktiskt. Den slingrar lite på vägen också så jag antar att en övergång av framvagnen behövs.

Finns det ngn som kan rekommendera
- Fjädrar/dämpare med originalhöjd eller med ~1 tums sänkning?
- Renoveringskit för framvagn med nya slitdelar gummi/bussningar etc.?

Alternativt om ngn kan rekommendera verkstad i norrort Stockholm som kan ta sig an grejerna
Bild
mvh

Anders
Annons

Re: Fjädrar och dämpare - GTO -67

2
Jag renoverade min framvagn och bakvagn med polybussningar från persåkers använde moog gummi i de bakre övre länkarmarna passade på o blästra och pulverlacka länkarmarna boxade även de bakre samt undre fram runt kulbulten(då det kan hända att de spricker ibland). Böt också alla kulbultar mot nya moog.

För en vanlig "åkbil" skulle jag välja nya moog bussningar i gummi. Persåker har även gummi bussningar liksom hansen. De har även kulbultar.

Fram finns två varianter av bussningar i de undre länkarmarna 67- och 64-66 använde ännu en variant så kolla innan du beställer, sett mer än en bil med olika fram då nån behövt byta en arm av nån anledning. Lika med de övre finns olika varianter. Bak använder bara en sorts bussning 65-72 alla 8 är lika stora. De i bakaxeln brukar jag dra ur och i med en bit rör och m10 gängstång med stor kaross bricka. Bra sida finns här så du ser vad du har:
https://www.lever-family-racing.com/lev ... body-64-72

Tex umi har så billiga baklänkarmar numer om du väljer poly bussningar att det knappt är lönt att renovera. Fram är de dyrare om man inte väljer Kina grejer(men sett skräckhistorier på nätet med kulbultar som gått av i dem).

Valde nya moog std fjädrar och juster bara koni dämpare fram och justerbara viking bak. Köpte fjädrar på hansen och stötdämpare från umi. De har sänksatser och billigare stötdämpare än de jag valde.
http://m.umiperformance.com

Tex Bilstein är visst bra för pengarna.

Har också en bakre bolt on arb också från umi då jag kör lite dragracing och den funkar som en kränghämmare vid normal landsvägskörning och gjorde faktiskt stor skillnad väghållningsmässigt. Och bilen går rakt och båda framhjulen lyfter numer lika i start på strippen.

Men på en vanlig "åkbil" duger gott att renovera det du har nya gummibussningar, nya moog std fjädrar ev umi 1" sänkfjädrar och tex bildtein dämpare.