Annons

Minus fel/Jord fel

1
Hej
Håller på att kolla bilen lite angående jordfel som kan komma.
Jag kör digital multimeter mot minus pol och ohm tänker att jag ska ha 0 (noll) då är det ok i min värld.Min fundering är har faktiskt mätt upp 0,03ohm på vissa punkter.
Är det någon som har koll på vad alla jordningarna satt då bilen var ny?
Jag kanske inte är rätt ute så då är jag tacksam för svar.
Även tips på hur man snokar upp ett jordfel kan vara intressant så hur gör vi/ni
Hade!
Annons

Re: Minus fel/Jord fel

2
0,03 ohm är ett väldigt litet värde, nästan försummbart, jag har väldigt dålig jord i bakänden på min bil, mätte till 4,5 volt på en 12 volts kabel, mycket märkligt, har jord i taket (innerbelysningen funkar) men inget i bakstammen (har satt dit en extra jordkabel som går mellan instrumentpanelen och bakstammen) man undrar ju om någon sågat isär bilen och spacklat ihop den :roll:
LeMans -69

Re: Minus fel/Jord fel

3
ett tips om hur du hittar jordfel är att ta en lång kabel som du jordar i batteriet och sedan med den jorda punkter där du misstänker dålig jord, om du får en bättre funktion på saken som du extra jordar så kan det ju vara dags o ge lite omsorg till kablar och jordpunkter där.
LeMans -69

Re: Minus fel/Jord fel

4
En vanlig multimeter har mycket dålig precition när det gälller att mäta låga resistanser. Det är sällan de visar 0 ohm ens när testkablarna hålls mot varandra tex.

Det finns speciella ohmmätare för låga resistanser som är bättre men en vanlig multimeter är det tveksamt om de ens visar rätt på 0,2- 0,4 Ohm ungefär.
Pontiac Ventura -74 åka på söndagar bil, Willys CJ3 -55 åka i skogen bil, VW Tiguan -10 åka till jobbet bil, Cheva Cut away van ambulans -91 blivande husbil.