Så var det dags att börja jobba med motorn, jag har tidigare haft isär bilen bytt elsystem, lackat bilen i delar osv.
Nu har jag kört med den ett par säsonger med 350-motorn som satt i utan att ha gjort mycket mer än servat den.
Bestämde mig för nåt år sen för att samla på mig delar till en 400-motor, och nu har jag fått ihop större delen av det jag tror att jag behöver...
Planen är inte att lägga ner ett ton pengar eller att bygga någon racer-värsting-nånting.
Därmed inte sagt att jag inte tycker man kan passa på att "förbättra/förfina" det hela lite grann.
Vill gärna göra så mycket som möjligt själv, och kommer säkert att göra en del saker som vissa tycker är onödigt, men vill gärna ha inputt på det jag gör. Ska väl tillägga att det har gått ett par år sen jag gjorde detta senast, var nån gång på 80-talet.
SÅ nu börjar vi med motorblocket, jag har ett YS-kodat 400 block från 70 med gjutnummer 9799914 som redan är borrat 060
Har mätt upp blocket med en cylinderborrindikator som jag nollat på 106,17 mm (dock med en billig Kinamikrometer).
Jag tänkte börja med att fråga inom vilka toleranser anser ni att skillnader i diameter och rundhet bör ligga år 2017? Det finns hur många åsikter som helst om detta om man googlar runt lite
Annons
Re: En till 400-motor-byggtråd
2Om blocket nyligen är borrat bör loppen vara tillräckligt runda.
Borren tycks vara knappt 4.18", kanske det lämnats marginal för en krysshoning till 4.18"?
Ö.D. måtten på borren är givna .020", .030", .040", .060" och spelet sitter i kolvarna för avsett borr.
Generellt kan sägas .0025"-.0033" mätt vid övre delen på "skirten" jämte kolvbulten för gjutna kolvar och .0055"-.0061" för smidda TRW/SPEEDPRO kolvar.
Andra fabrikat kan ha andra mått, info brukar följa med kolvsatserna.
Ring-gap för 4.18" borr kan sättas till .021" för övre ringen och .015" för undre samt .035" för oljeringarna.
Vid tveksam information på nätet lutar jag mig mot en lämplig årgång av Pontiac Service Manual.
Borren tycks vara knappt 4.18", kanske det lämnats marginal för en krysshoning till 4.18"?
Ö.D. måtten på borren är givna .020", .030", .040", .060" och spelet sitter i kolvarna för avsett borr.
Generellt kan sägas .0025"-.0033" mätt vid övre delen på "skirten" jämte kolvbulten för gjutna kolvar och .0055"-.0061" för smidda TRW/SPEEDPRO kolvar.
Andra fabrikat kan ha andra mått, info brukar följa med kolvsatserna.
Ring-gap för 4.18" borr kan sättas till .021" för övre ringen och .015" för undre samt .035" för oljeringarna.
Vid tveksam information på nätet lutar jag mig mot en lämplig årgång av Pontiac Service Manual.
3Nja jag vet egentligen inte helt säkert hur långt den har gått sen den borrades för den har gått ett tag. Förmodligen har den inte gått jättelångt eftersom man fortfarande kan se den gamla honingen, blocket har legat oanvänt rätt länge.
Jag ville bara försäkra mig om att allt var OK innan jag började plocka ihop motorn det var därför jag mätte upp loppen.
4,18 tum * 25,4 blir ju 106,172mm så därför nollade jag cylinderborrindikatorn på 106,17.
Jag mätte alla loppen i 3 nivåer, ca en halv tum ner, i mitten och allra längs ner i cylinderloppen
Och på 3 ställen, längs motorn + 60° + 120°, förutom längst ner där jag mätte även vid 90°, eftersom "skirten" på kolven passerar där, totalt 10 mätningar per lopp
Det jag fick fram var att loppen är lätt trattformade, längst ner i loppen ligger de mellan 106,16 och 106,18 och längst upp mellan 106,18 och som störst 106,22. Största skillnaden i samma lopp var 0,05mm.
Största skillnaden i rundhet i samma lopp låg på 0,02mm.
Jag har en låda Sealed Power, hette väl TRW förr om jag inte är fel ute, smidda 060 kolvar jag tänkte använda.
Kollar jag på den lådan så ska man mäta 2.87 tum från toppen av kolven och då hamnar vi allra längst ner på "skirten". Där ska det vara ett minimispel på 0.002 tum = 0,05mm.
Mätte lite snabbt på 2 kolvar och de låg på 106,12 och 106,13mm, men jag ska mäta upp alla kolvarna lite nogrannare och se om några är lite mindre än de andra, annars måste jag nog hona lite extra i botten på ett par av cylindrarna. Har ett set Hastings mollyringar som jag ska kolla upp också, men nu började jag med loppen.
Så jag undrar väl egentligen om det är OK med 0,05mm skillnad uppe kontra nere i samma lopp och 0,02mm skillnad i rundhet.
Dessutom undrar jag hur mycket det får vara som max i spel mellan kolv och cylinder?
Jodå jag har verkstadshandboken från 68 men jag tänkte att det kanske kommit fram lite nya rön/material sen dess...därav mitt googlande
Det blev mycket text, undrar om nån orkar läsa allt...
Jag ville bara försäkra mig om att allt var OK innan jag började plocka ihop motorn det var därför jag mätte upp loppen.
4,18 tum * 25,4 blir ju 106,172mm så därför nollade jag cylinderborrindikatorn på 106,17.
Jag mätte alla loppen i 3 nivåer, ca en halv tum ner, i mitten och allra längs ner i cylinderloppen
Och på 3 ställen, längs motorn + 60° + 120°, förutom längst ner där jag mätte även vid 90°, eftersom "skirten" på kolven passerar där, totalt 10 mätningar per lopp
Det jag fick fram var att loppen är lätt trattformade, längst ner i loppen ligger de mellan 106,16 och 106,18 och längst upp mellan 106,18 och som störst 106,22. Största skillnaden i samma lopp var 0,05mm.
Största skillnaden i rundhet i samma lopp låg på 0,02mm.
Jag har en låda Sealed Power, hette väl TRW förr om jag inte är fel ute, smidda 060 kolvar jag tänkte använda.
Kollar jag på den lådan så ska man mäta 2.87 tum från toppen av kolven och då hamnar vi allra längst ner på "skirten". Där ska det vara ett minimispel på 0.002 tum = 0,05mm.
Mätte lite snabbt på 2 kolvar och de låg på 106,12 och 106,13mm, men jag ska mäta upp alla kolvarna lite nogrannare och se om några är lite mindre än de andra, annars måste jag nog hona lite extra i botten på ett par av cylindrarna. Har ett set Hastings mollyringar som jag ska kolla upp också, men nu började jag med loppen.
Så jag undrar väl egentligen om det är OK med 0,05mm skillnad uppe kontra nere i samma lopp och 0,02mm skillnad i rundhet.
Dessutom undrar jag hur mycket det får vara som max i spel mellan kolv och cylinder?
Jodå jag har verkstadshandboken från 68 men jag tänkte att det kanske kommit fram lite nya rön/material sen dess...därav mitt googlande
Det blev mycket text, undrar om nån orkar läsa allt...
4Dina mått ser bra ut. En eller två tusendels tum tar ringarna hand om. Notera även att ny maskinkrysshoning förstorar hela borret.
Alla kolvar är koniska och ovala, skulle vara intressant, som jämförelse, att veta måttet på kolvarna mätt enligt manualen, d.v.s. ca. 1 1/8" från kolvtoppen till övre delen av skirten just under oljeringarnas spår.
Alla kolvar är koniska och ovala, skulle vara intressant, som jämförelse, att veta måttet på kolvarna mätt enligt manualen, d.v.s. ca. 1 1/8" från kolvtoppen till övre delen av skirten just under oljeringarnas spår.
5Ja jag ska ta och mäta där.
Trodde jag skulle hinna med det idag, men det blev inte så.
Nu blir det inget med detta förrän till helgen, återkommer.
Tack för hjälpen så här långt Kent.
Mikael
Trodde jag skulle hinna med det idag, men det blev inte så.
Nu blir det inget med detta förrän till helgen, återkommer.
Tack för hjälpen så här långt Kent.
Mikael