Annons

Motorrenovering

1
Tänkte budgetrenovera min 400 motor. Inget trim bara orginal
1. Topparna lämnar jag in för renovering, några tips om vad som bör bytas
2. Skall jag byta alla frostpluggar eller är det överarbete?
3. Hur stor spel får det högst vara mellan kolv och cylindervägg innan man bör borra om?
4. Skall jag byta till högtryck eller högvolyms oljepump eller duger orginalpumpen?
5. Har läst något om att borra upp oljekanalerna på retursidan, är det överarbete?
6. Är det en fördel att slipa och polera upp in å ut kanalerna på toppen?
7. Något annat jag bör tänka på mer än att jag givetvis byter samtliga lager utom kamlager?
8. Finns det någon kamaxel som är lämpad för enbart att köra lungt med för att minimera soppaförbrukningen.
9. Vilken förgasare är bäst till denna motor, sitter orginal insug på nu?
Annons

Re: Motorrenovering

2
1. Sätt i K-line hylsor i styrningarna, fräs nya säten för nya ventiler i rostfritt, nya fjädrar, fräs styrningarna för viton-tätningar till alla skaft, skippa oljesköldarna.
2. För att göra rent överallt tar man bort alla pluggar innan.
3. Om du fastnar med nageln på vändkanten i övre delen på cylindrarna ska blocket borras.
4. En 60psi M54DS blir utmärkt.
5. Aldrig hört talas om. Möjligtvis borra ett 0.7mm hål i den gängade oljepluggen på förarsidan av blocket baktill för ökad smörjning av kam/fördelardreven?
6. Nej.
7. Kamlagren bör bytas, kostar inte många spänn.
8. En motsvarande original Pontiac 066 eller 068 beroende på bakaxelutväxling.
9. Det är svårt att motivera nåt annat än en Rochester Quadrajet upp till 700-800 hästar.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Motorrenovering

3
Hej.
Tack för ditt snsbba svar, ser att du kan din sak. Skall nog göra exakt så som du har skrivit, lite osäker på förgasaren, insuget är för spread bore, så man bordre väl ha en spear bore förgasare oxå, vill helst ha så liten förgasare som möjlig för ekonomisk drift, skall bara glida med bilen.

Re: Motorrenovering

5
Hej.
Helt nöjd med dina rekommendationer, skall göra exakt det du har föreslagit.
Insuget är följande GMA 9799068, vad pratar vi om för pengar, det har varit jul just nu så det är lite ebb i kassan? Är det en ny, renoverad eller begagnad förgasare du har? Du är väl inte intresserad av min gamla holley med fyra stora portar tror det är en 750 med enkel axpump, det är inget fel på den med den skall ej vara till denna bil.