Annons

Ventiltätningar 400"

1
Har lite irriterande blårök vid varmstart samt efter att bilen stått på tomgång en längre tid.
Ventiltätningarna behöver bytas. Men vilka ska jag ha? Har läst en del i ämnet men är rådvill. Hatt på insug o oring på avgas? Hatt på alla? Topparna är 6x från -76. Tips på tätningar önskas. Kommer byta dom med locken på plats.
Tack på förhand!!!!!
Annons

Re: Ventiltätningar 400"

2
6X hade original O-ring på ventilskaftets andra spår uppifrån och en retainer som slöt tätt runt den samt oljesköldar på ventilfjädrarna.
Tidigare HP toppar hade dessutom tätningar på insugsventilernas styrningar som då var frästa för dessa.

Med hårdare fjädrar än standard spricker sköldarna och med ventiler i rostfritt som endast har ett spår för knastrena får man fräsa samtliga styrningar, antingen till .530" eller .500" för eftermarknads vitontätningar, och då används varken O-ringar eller sköldar.
Spara nån mm på styrningarna, fräs inte ända ner, så håller de bättre samt styr de fjädrarna.

Tyvärr måste topparna av för dessa jobb, men det finns säkert nåra Ch**a-hattar som går att fuska dit tillfälligt?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Ventiltätningar 400"

3
Ok! Då är det enda jag behöver o-ringarna. Sköldarna sitter på plats och retainern du menar är väl den som håller fjädern.
Vet inte skicket på styrningarna men det vore fint om det kunde gå 2 säsonger till. Har ett par 62 lock som ska helrenoveras
när lädret är lite tjockare.

Re: Ventiltätningar 400"

4
The Judge skrev:.
Med hårdare fjädrar än standard spricker sköldarna och med ventiler i rostfritt som endast har ett spår för knastrena får man fräsa samtliga styrningar, antingen till .530" eller .500" för eftermarknads vitontätningar, och då används varken O-ringar eller sköldar.
Jag använder hattarna som kommer med i sealed powers packnings serier och sköldarna. Kan det bli ett problem att använda dessa tätningar ihop med sköldarna?
Pontiac Firebird -71 400