Annons

# 16 Toppar

1
Skall renovera ett par # 16 toppar, tänkte sätta dit rostfria ventiler,fjädrar, tätningar och rullvippor.
Kan man få lite tips och råd om vilka grejer man skall välja ?
Motor 389 med 068 kam.

MVH/ Stefan
1966 GTO
Annons

Re: # 16 Toppar

2
Jag monterade Ferrea-ventiler (2.11/1.77" 5.1" höga) och Comp Cams 1.65-rollertip vippor. Crower 68404 fjädrar passar nog bra men jag köpte "HD-fjädrar" från spottsperformence.com istället (köpte även ventilerna av Spotts). Ska du borra blocket för 400 std kolvar?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: # 16 Toppar

4
Angående borret/kolvarna så tänkte jag främst på om du har kolvar anpassade för ventilvinkeln på 16-topparna? 389-topparna hade 20° ventilvinkel medans 400ans har 14°. Dessutom har 16-topparna större ventiler än samtliga 389-toppar. Ventiluttaget i kolvarna skiljer därför mellan 389 och 400-kolvar både i storlek och i vinkel.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: # 16 Toppar

6
Kan fungera med originalkam (0.407" lyft) men kolla så du har tillräckligt med frigång mellan kolv och ventil. Googlade numret på dina kolvar, verkar vara smidda Sealed Power. Tillverkades tidigare av TRW och hette då L2269F.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: # 16 Toppar

7
Skall nu montera 16 topparna, hur kollar man frigången mellan kolv och ventil på bästa sätt, och vad bör frigången vara?

Har ett par 13 toppar också att välja mellan, någon som vet skillnaden på dessa?

Motor 389 borrad .030
068 kam standard lyft på vippor.
1966 GTO

Re: # 16 Toppar

8
För att kolla spel så ställ en kolv i toppläge, lägg på lite modell-lera i ventilurtagen och sätt på toppen. Montera ventilmekanismen och vrid runt två varv. Ta av toppen och mät minsta tjockleken på leran. Bör väl vara 2,5-3 mm (0.090" insug och 0.120" avgas). Använd solid lyftare eller en "stelopererad" hydraulisk så den inte fjädrar.

/JWi