Vill ha lite goda råd då jag tänkte byta converter i min GTO. Förutsättningarna är motor 389 borrad 0,30", TH 200 R4 automat,
utv. bakaxel 3,23.
Skall byta till # 16 toppar i vinter från 093 som är planade, Quadrajet förgasare och Mellings 068 kam.
Vad rekommenderar ni att jag skall välja för stallspeed? Vill gärna ha synpunkter och råd i denna fråga då jag inte riktigt förstår skillnaderna.
Annons
Re: Converter
2Svårt att rekommendera nå´t annat än standard då varvtalet sannolikt bir lågt vid lagliga hastigheter med en 200R4 låda och 3,23:1 i bak.
Liksom ingen poäng med att åka omkring och slira på en "stall-turbin" som inte drar på låga varv.
Liksom ingen poäng med att åka omkring och slira på en "stall-turbin" som inte drar på låga varv.
Re: Converter
3Men ibland vill man ju gasa och köra lite olagligt eller hur?
Det borde finnas någon med liknande drivlina med erfarenheter av vilket stall man skall lägga sig på ?
Sen verkar det som ingen fabrikant vill ange vilket stall converten har eftersom dom jag sett inte är märkta, är det så att det inte alltid stämmer med verkligheten eller har jag fel ?
Jag får erkänna att jag inte tittat på jättemånga.
Vad är standard för min applikation 1500, 1800 eller 2000 ?
Det borde finnas någon med liknande drivlina med erfarenheter av vilket stall man skall lägga sig på ?
Sen verkar det som ingen fabrikant vill ange vilket stall converten har eftersom dom jag sett inte är märkta, är det så att det inte alltid stämmer med verkligheten eller har jag fel ?
Jag får erkänna att jag inte tittat på jättemånga.
Vad är standard för min applikation 1500, 1800 eller 2000 ?
1966 GTO
Re: Converter
4Ingen tillverkare kan svara på vilken stallspeed som en turbin ger, dom ger bara en ungefärlig siffra. Vad din kombination får för stallspeed är beroende av din vridmomentskurva, ju mer vridmoment du har på låga varv desto högre blir stallspeeden...
Vill du vara seriös så bromsar du motorn i bänk och later någon bygga convertern efter det.
Vill du vara seriös så bromsar du motorn i bänk och later någon bygga convertern efter det.
Re: Converter
5Jag skulle inte tveka o välja en runt 2500 varv med lockup en bra turbin slirar inte nämnvärt med högre stall och du som har lockup får ju inget slir i landsvägsfart.
Själv kör jag en Danielsson med 3200 i stall med 3.31 den funkar i stort sett som en standard turbin tills man gasar rejält. Är klokt med extern kylare med högre stall.
Själv kör jag en Danielsson med 3200 i stall med 3.31 den funkar i stort sett som en standard turbin tills man gasar rejält. Är klokt med extern kylare med högre stall.
Re: Converter
6Tack för tips och råd !
Då jag har en lockup som är lätt att justera så att den låser i den hastighet jag vill så lutar det åt en turbin med lite högre stall än standard.
sen har man ju även möjligheten att välja en lägre växel så att bilen varvar lite mer eller hur ?
Vad har du Lemans 65 för maskin i din bil eftersom du valt ett så högt stall ?
Då jag har en lockup som är lätt att justera så att den låser i den hastighet jag vill så lutar det åt en turbin med lite högre stall än standard.
sen har man ju även möjligheten att välja en lägre växel så att bilen varvar lite mer eller hur ?
Vad har du Lemans 65 för maskin i din bil eftersom du valt ett så högt stall ?
1966 GTO
Re: Converter
7Har en 496a(610hk/806nm) köpt av vortecpro och blev rek det stallet för vanlig gatbil.