Annons

Vänster bakbroms låser sig.

1
Har ett bromsproblem som håller på att göra mig gråhårig! Bilen är en Catalina -68, 2-kretssystem med trummor runt om.

Vänster bakbroms låser sig så fort man bromsar till lite hårdare.
Rullar man i 50 km/h och bromsar till så låser sig vänster bak direkt. Det låser sig så det skriker till i asfalten.

Bytt är
Hjulcylindrarna bak.
Bromsbackarna bak.
Bromsrör som ligger på bakaxeln. (både höger och vänster)
Bromsslangen mellan kaross och bakaxel.
Fram är det nya bromsslangar och nya backar.


Höger bak är det svag bromsverkan på. (Se besiktningsprotokoll.)
Justering av backarna är gjort efter konstens alla regler. Har justerat både höger och vänster back likadant.
Har även testat att ställa höger bak hårdare men det blir ändå vänster som låser sig när man bromsar till.
Luftning är förstås gjord.


Nu har jag slut på ideer.
Men någon annan kanske har någon idé??
(bjuder på en öl till den som kommer på felet :D )
Bilagor
Annons

Re: Vänster bakbroms låser sig.

2
Här kommer några löst utkastade idéer.

Det man skulle kunna göra är att skifta bromsbackarna mellan vänster och höger sida. Om felet följer med till andra sidan så kan man misstänka att felet på något sätt ligger hos backarna. Annars har man ju i alla fall uteslutit det.

Om man har råkat få bromsvätska på backarna så är det vanligt att man får problemet du har, men om du har helt nya bromsbackar borde det ju inte vara det som är felet.

Du har väl uppmärksammat att det är två olika bromsbackar, med olika längd på banden (primär- och sekundärbackar)? Om man sätter båda primärbackarna på ena sidan och båda sekundärbackarna på andra sidan så får man säkert lite konstiga fenomen med bromsfördelningen.

Hoppas du hittar felet.
1969 Pontiac Firebird 400
1966 Chevrolet Corvair Monza

Re: Vänster bakbroms låser sig.

6
Tack för svar!

Jag är rätt säker på att jag inte skiftat backarna. Dom kom förpackade per sida. (köpte av dig Håkan)

Jag har monterade nya backarna lika som dom gamla. Men kan det vara så att dom gamla backarna satt fel?

Skickar en bild hur det såg ut innan jag bytte backar och cylindrar.
Bilden är på höger sida. (höger bakhjul) Man ser att bandet inte går lika långt ut på den högra backen.
På den vänstra backen är mekanismen för handbromsen monterad.


(trummorna är fräscha. likaså fjädersatserna, inte nya men helt ok är dom)
Bilagor

Re: Vänster bakbroms låser sig.

7
Catalina68 skrev:Tack för svar!

Jag är rätt säker på att jag inte skiftat backarna. Dom kom förpackade per sida. (köpte av dig Håkan)

Jag har monterade nya backarna lika som dom gamla. Men kan det vara så att dom gamla backarna satt fel?

Skickar en bild hur det såg ut innan jag bytte backar och cylindrar.
Bilden är på höger sida. (höger bakhjul) Man ser att bandet inte går lika långt ut på den högra backen.
På den vänstra backen är mekanismen för handbromsen monterad.


(trummorna är fräscha. likaså fjädersatserna, inte nya men helt ok är dom)
På höger sida sitter dem rätt, korta backen skall vara framåt på bägge sidor.
Jag kan inte kolla hur de är förpackade då jag inte har några på lager.
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Vänster bakbroms låser sig.

9
Nu har jag skruvat upp och kollat.
Hade faktiskt hoppats att jag monterat fel men det ser rätt ut på båda sidorna. (se bilder)

Men kolla gärna om ni ser något som sker fel ut!


Kollade trummorna igen oxå.
Kunde se att ena högra trumman var rätt sliten. Den var ca 1,5 mindre i diameter än den vänstra + att den var repig.
Provade att byta plats på trummorna men jag vet inte om det blev någon skillnad.

Men jag vet inte, kanske ska jag prova och besikta igen och se om det blev någon skillnad på bromsvärdena.
Bilagor
höger-bak2.jpg höger-bak2.jpg Visad 6774 gånger 45.69 KiB