Annons

Avgaskraven HJÄLP!!

1
Tjenare!
Linus heter jag, nytaget körkort och ett brinnande bilintresse. Införskaffade mig härom veckan en Pontiac Firebird -92 i väldigt fräscht skick med en 350 V8 och 350 automatlåda. Bilen var obesiktad vid köptillfälle och verkade till synes riktigt seriöst byggd och ganska nära orginalskick bortsett från motor+låda. Dum som jag var så godtog jag erbjudandet då jag fick ner priset ganska mycket och allt verkade ju riktigt fint så varför skulle den ej gå genom besiktningen? Väl hemma så blir det några samtal till de närmaste besiktningen som typar om fordon. Efter mycket diskuterande får jag veta att den absolut inte kan gå genom någon besiktning då den är intagen -93 eftersom då infaller de nya avgaskraven och det kräver en 3-vägs katalysator samt även en hel del annat vilket innebär att den aldrig skulle klara sig igenom med en v8, inte ens med stålull i avgasröret och etanol i tanken.. :cry:

Nu undrar jag vad ni har för tips hur jag ska gå tillväga? Här är två alternativ jag kommit upp med:
1. Få tag i papper, skyltar, chassienr osv från en annan annan -92a som någon krockat eller liknande och "pappra" min?
2. Få tag i en V6a som passar och bygga ihop min igen (jobbar på detta men hittar ej någon bra motor och låda)

Vore toppen om ni kanske även visste vilka v6or som passar i min? Till exempel så har jag hört att Trans Sport motor och låda skall passa min men är lite skeptisk. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh
Det är inte olagligt förens polisen tar en.
Nordligaste Norrland i mitt hjärta!
Allt under skellefte är stockholm.