Annons

Start problem 64a bonneville

1
Hej. Har en 64a Bonneville som är tjurig att starta samt går oroligt ibland. har lokaliserat vad ja tror är problemet till Tändspole/förkopplingsmotstånd.

Sitter nu en standard motors 803 med texten "use with external resistor" samt ett motstånd på torpeden, en rosa kabel fram till motståndet.
Har klent med volt på tomgång, samt när jag startar.. Kanske Kent judge kan tipsa mej här, visst har jag fel spole? och ska jag ens ha motstånd på en64a? ser ingen i el schemat...
Annons

Re: Start problem 64a bonneville

2
Japp, fel spole! Du ska ha en STMUC12 (från Hansen Racing) eller motsvarande (ACDelco U505).

Från tändlåset går en går en gul kabel från IGN. #2 som ger full kräm under "start", samt en vit-röd och svart resistorkabel från IGN. #1, båda kablarna till samma terminal i motorns el-härvas kontaktstycke i brandväggen och därifrån, som en enkel svart kabel med rosa streck, vidare till tändspolens plus.

Med dessa grejor kopplade rätt ska du ha ca. 7-9 volt med tändningen påslagen då du mäter mellan plus på tändspolen och karossjord.
Med motorn igång ska du se ca. 11 volt mätt på samma sätt.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Start problem 64a bonneville

6
Med en Ohm-mätare ska du få 1,8-2.0 Ohm mätt mellan + och - på tändspolen, och mellan antingen + eller - och mittpolen ska du få mellan 8000 och 16000 Ohm. Vad mäter din tändspole (okopplad)?

Med tändspolen kopplad och tändningen påslagen ska du ha ca. 7-9 volt då du mäter mellan plus på tändspolen och karossjord.
Med motorn igång ska du se ca. 11 volt mätt på samma sätt. Vad har du?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Start problem 64a bonneville

12
Ja, det är lite för mycket spänning och det beror på att spolen mäter 1,6 Ohm i stället för 1,8-2,0 Ohm, men det är ingen större fara, tänk på att även strömstyrkan reduceras av resistor-kabeln och att detta är det viktiga för att brytarspetsarna inte ska brännas.

6.1volt på tändning och ca 11volt på tomgång vid spolen och 14,5 volt samtidigt på batteriet är normala värden.

Alltså, ta bort det extra motståndet och kör så det ryker!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/