Annons
Annons

Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!

48
På min förra Pontiac, en '63 Grand Prix, hade importören slagit in VIN-numret på ovansidan av höger ramben, strax bakom kylaren.
Vet inte varför han hade gjort det, det var 2001 och var väl inget krav från myndigheterna då?
På den nuvarande bilen, import 2008, finns inga extra siffror inslagna och det har inte letats efter såna de senaste besiktningarna men skulle en besiktningsman bråka i framtiden får jag väl avbryta besiktningen "för att kunna leta chassinummer i lugn och ro" och åka hem och hamra dit de nödvändiga siffrorna.

Känslan man får ibland är att det fokuseras på olika saker från år till år hos myndigheterna. "Nu ska vi ta krafttag mot..." Ett tag var det nedslag på alla som inte hade varningstriangel, ett annat år var det co-halten som ställde till det, nåt år var det bromsar. De hittar nog nåt nytt att jävlas med om ett par år och bryr sig nog inte om ev. brist på ram/chassinummer eller var det sitter
1963 Grand Prix - 2001-13 - Såld
1966 Bonneville Station Wagon - 2013-16 - Såld
1966 Bonneville 4-Door Hardtop - 2016-20 - Såld

Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!

49
På den nuvarande bilen, import 2008, finns inga extra siffror inslagna och det har inte letats efter såna de senaste besiktningarna men skulle en besiktningsman bråka i framtiden får jag väl avbryta besiktningen "för att kunna leta chassinummer i lugn och ro" och åka hem och hamra dit de nödvändiga siffrorna.
Reglerna gäller bara för bilar från 69 och upp, din 66a behöver inte ha instansat VIN nr i ramen.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!

51
Statsanställd gör tjänstefel genom att inte stansa in numret vid import och dokumentera var han stansat, resultat skattebetalaren får utgifter och problem utan möjlighet till kompensation.
som en liten tröst hittade jag ett dolt vin under plåten till vindrutetorkarna (mellan huv och ruta)på min
Firebird 69. (längst fram mot motorrummet ungefär vid hö torkarfäste
hoppas det hjälper någon!
Mvh Kjelle