Annons

Svängningsdämpare 400"

1
Ska snart byta kam i min maskin och då ska ju dämparen bort. Har idag en liten dämpare
som är helmassiv. Har en dämpare från en 70:a liggande.
Den är större i diameter samt har vulkad ring. Kan jag byta dämpare utan att
det ställer till nått med balans o liknande och är det någon fördel med den större?
Nackdelen är ju att 0-strecket kan ha flyttat sig pga vulkningen.
Annons

Re: Svängningsdämpare 400"

2
Den lilla massiva användes på de senare motorerna som inte varvade mer än 4500 varv och den är egentligen ingen dämpare utan mer ett nav att skruva fast remskivorna i.
Denna bör undvikas för alla performance-byggen.

0-strecket på dämparen kan du kolla genom att ta ur samtliga stift och sätta ett kolvstopp i 1:ans hål, dra runt åt ena hålet och göra ett märke när det tar stopp och sedan dra runt åt andra hållet och göra ett nytt märke när det tar stopp. Original strecket ska vara mellan de två nya märkena.
Ett kolvstopp kan du tillverka utav ett gammalt stift som du rensar ur porslinet och sätter i en lagom lång skruv i.

Båda är 0-balanserade, och därför utbytbara med varann.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/