Annons

Dåligt bottenvrid 400?!

1
Hej alla!

Jag har nyligen köpt en Pontiac Firebird -67 400.
Jag upplever att bottenvridet är under all kritik. Vid ca 2500v/m så får den fart och drar iväg.
Effekt verkar det finnas, när den växlar mellan ettan och tvåan vid full gas och torr asfalt så går den "loss".
Det jag har kunnat läsa mig fram till, är att motorn är ifrån 1976 med toppar (8) 036, block 20,7
tändning Mallory 29440, förgasare Edelblock 1405. Jag är en nybörjare på detta så all info kanske inte är relevant eller så saknas hälften.

Hur beter sig era motorer eller hur tror man att denna motorn ska betesig? Vad ska man göra för att få effekten tidigare?

Mvh Alexander
Annons

Re: Dåligt bottenvrid 400?!

2
Är lite osäker på vilket nummer du har på topparna? Vad står det på de mittre avgasportarna (drygt 1cm höga siffror/bockstäver)? 6X? För att få bättre bottenvrid är det lättast att byta till en mildare kam. Kompet spelar också roll, om du har en lågkompad motor får du sämre bottenvrid. Går också byta utväxling och converter för att få motorn att kännas piggare. Här är några bra sidor hur du identifierar block och toppar:
http://www.antiquecarparts.net/tech04.htm
http://www.teufert.net/identify/identify.htm
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Dåligt bottenvrid 400?!

4
E-brocks AFB-clone kommer aldrig att fungera på en stor vridstark V8 då de är avsedda för en liten musmotor.
Luftspjällen i den har fel vinkel och vikterna på luftspjällen är för lätta så de öppnar för snabbt och bilen "står på näbben" vid fullgasmanövrer innan soppan kommer ikapp efter en stund.

Mallory fördelaren är av diod-typ vad jag kan förstå. I dessa börjar dioden mattas av från dag 1 för att dö när som minst väntat sig detta.
Dessa fördelare behöver dessutom full laddspänning under gång, ca. 14 Volt.
Det duger alltså inte med bilens original elhärva som är avsedd för att ge reducerad spänning/ström till brytarspetssystemet som kom med bilen när den var ny, och då allting på motorn var nytt och fungerade som avsett.

Tyvärr har många "entusiaster" fått för sig att de i stället för att serva de grejor som satt på motorn från fabrik, slänga dessa, och sätta dit grejor som inte alls är avsedda för motorn och dessutom saknar kunskap att justera dessa för att sedan uppfatta den sämre prestandan som att det skulle vara fel på motorn......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/