Har en Pontiac Firebird Trans AM 1988 som stått ett par år stilla inomhus innan jag köpte den i nov.
Den är i kanonskick. Nyservad iförrgår 18/3 med nya oljor överallt.
När motorn kallstartas står oljetrycksmätaren på 2,8-3,0. (analog)
Ca 1,5 tim när den är varm sjunker trycket drastiskt ner på röda fältet och stannar där, oavsett varvtal o hastighet.
Vid tomgång är den helt nere på 0.
Detta fenomen uppstod även INNAN servicen.
Lite skrämd av detta,,nån säger det kan vara givaren.
Inga oljud i motorn, går som en sommardans..
Halvsyntet olja enl tillv föreskrifter.
Annons
Re: Firebird 88. Lågt oljetryck som består.
2Analog oljetrycksmätare? Elektriska mätare har en viss tendens att krångla, folk använder fel givare, dålga anslutningar osv. Kolla oljetrycket med en verifierad mekanisk mätare istället så får du ett säkert svar på frågan om hur det egentligen står till....
Re: Firebird 88. Lågt oljetryck som består.
3Ja, med analog menar jag det är ju en visare med skala från 0-60.
Jag ska byta givare till o borja med,,annars får man ju rota vidare..
Tack för svar.
Jag ska byta givare till o borja med,,annars får man ju rota vidare..
Tack för svar.
*Vad vore livet utan V8, avgasrök och jänkare*
Re: Firebird 88. Lågt oljetryck som består.
4Ok, nu vet jag vad du menar med analog, tillhör ju den äldre generationen så det är inte alltid man tolkar rätt ...
Är det en orginal oljetrycksmätare eller något eftermonterat?
Är det en orginal oljetrycksmätare eller något eftermonterat?
Re: Firebird 88. Lågt oljetryck som består.
5Men mätaren är väl med största säkerhet ändå elektrisk och inte mekanisk?
Så att prova med en mekanisk är ju inte fel. Kan ju vara givaren eller mätaren som är trasig.
Så att prova med en mekanisk är ju inte fel. Kan ju vara givaren eller mätaren som är trasig.
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: Firebird 88. Lågt oljetryck som består.
6Kanske jag som benämner det fel.Torpedo-47 skrev:Ok, nu vet jag vad du menar med analog, tillhör ju den äldre generationen så det är inte alltid man tolkar rätt ...
Är det en orginal oljetrycksmätare eller något eftermonterat?
Det är original.
*Vad vore livet utan V8, avgasrök och jänkare*
Re: Firebird 88. Lågt oljetryck som består.
7Har beställt ny givare (original).Håkan S skrev:Men mätaren är väl med största säkerhet ändå elektrisk och inte mekanisk?
Så att prova med en mekanisk är ju inte fel. Kan ju vara givaren eller mätaren som är trasig.
Provar där o får se,, Hjälper inte det får vi väl gå djupare..typ oljepump.
*Vad vore livet utan V8, avgasrök och jänkare*
Re: Firebird 88. Lågt oljetryck som består.
8Problemet med att lita på orginalmätaren är att det finns för manga felkällor: givaren, mätaren, kretskort, kopplingar osv.
Ett sätt att få koll på mätaren vore ju att trycksätta givaren med tryckluft, trex 3bar, och se vilket utslag du får. Du måste dock vara säker på vilket tryck du ger givaren och inte glömma bort eventuell jordning om givaren behöver det...
Ett sätt att få koll på mätaren vore ju att trycksätta givaren med tryckluft, trex 3bar, och se vilket utslag du får. Du måste dock vara säker på vilket tryck du ger givaren och inte glömma bort eventuell jordning om givaren behöver det...