Annons

Re: Pontiac 400 motor

31
nordinaren skrev:
Burningbird skrev:Vipparmsbultarna ska inte ha några brickor. Vet inte riktigt varför man har monterat det? Kanske någon har försökt att "justera" ventilspelet med brickor om original vipparmsbultar/muttrar använts och topparna är planade? Har dina vipparmsbultar en kona nedanför gängorna?
Bild


Så här ser det ut, och jo det finns kona direkt under.
OK, det är original vipparmsbult. Då har troligen någon tidigare ägare försökt kompensera ventilspelet med brickor när toppar/block har blivit planade.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: Pontiac 400 motor

32
OK, det är original vipparmsbult. Då har troligen någon tidigare ägare försökt kompensera ventilspelet med brickor när toppar/block har blivit planade.[/quote]

Ska jag ta bort dem? förmodligen inte men jag tycker att de flesta vipparmar glappar. Är det läge att gå längre nu med öppning av motor?
Hade varit gött om renoveringskontot var större nu!

Re: Pontiac 400 motor

33
nordinaren skrev:OK, det är original vipparmsbult. Då har troligen någon tidigare ägare försökt kompensera ventilspelet med brickor när toppar/block har blivit planade.
Ska jag ta bort dem? förmodligen inte men jag tycker att de flesta vipparmar glappar. Är det läge att gå längre nu med öppning av motor?
Hade varit gött om renoveringskontot var större nu![/quote]

Nja, låt dem vara så länge om det har fungerat innan. När du får råd, köp raka 7/16-vipparmsbult och polylocks istället så kan du justera ventilspelet korrekt.
http://m.summitracing.com/parts/arp-135-7101
http://m.summitracing.com/parts/cca-4606-16
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Pontiac 400 motor

34
Burningbird skrev:
nordinaren skrev:OK, det är original vipparmsbult. Då har troligen någon tidigare ägare försökt kompensera ventilspelet med brickor när toppar/block har blivit planade.
Ska jag ta bort dem? förmodligen inte men jag tycker att de flesta vipparmar glappar. Är det läge att gå längre nu med öppning av motor?
Hade varit gött om renoveringskontot var större nu!
Nja, låt dem vara så länge om det har fungerat innan. När du får råd, köp raka 7/16-vipparmsbult och polylocks istället så kan du justera ventilspelet korrekt.
http://m.summitracing.com/parts/arp-135-7101
http://m.summitracing.com/parts/cca-4606-16[/quote]

Ja vi får se vad man hamnar på för jobb här nu i snar framtid, planerade att inte ta motorn nu men ja man vill ju så gärna också.

Re: Pontiac 400 motor

35
Tror ni detta stativ håller för en 400? :) köpte det för 200kr och gav det lite svart färg. Fattas bara en axel och fäste för motor nu. Skälet är att biltema-stativet gav vika....

Bild


Perfekt för motorn när den ska öppnas.. när den gör det:) Är det vettigt att bygga fästen på detta som sitter i de riktiga motorfästena? Inbillar mig att det blir mindre saker i vägen.

Re: Pontiac 400 motor

37
stugan skrev:Fick du taskigt ex från Biltema kanske mitt har hållit..Förstår om du nu går o funderar om det håller :?:
Har just nu 2st kompletta Pontiacmotorer monterade i Biltema's motorbockar (en äldre ljusblå som är lite kraftigare och en nyare mörkblå), har inte haft några problem alls? Som stugan skriver kanske du har fått ett defekt exemplar?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Pontiac 400 motor

41
Konstaterat, Motorn kommer att öppnas och gås igenom.

Böcker för både låda och motor inhandlat. Frågan är nu vad jag skall ha för delar och vad som bör göras. Jag följer rådet och riktar in mig på en 068 kam eller motsvarande.
Vad skulle ni göra härnäst? vilka kolvar skulle ni välja och vad skall göras med block, toppar mm? Skall vevaxeln spricktestas/kontrolleras?
Ge mig väldigt gärna tips!

Medan det nya motorstativet ställs i ordning knåpar jag ihop ett litet ställ för kamaxel, lyftare, kolvar mm. Samtidigt har karossen fått hamna i skamvrån och framvagnen påbörjats.

Re: Pontiac 400 motor

42
Burningbird skrev:EGR kom först -73 på Pontiac's så din bil hade inte det från fabrik, tror endast bilar från -76 och framåt måste ha det enligt Svensk bilprovning? Så här ser iaf. mitt -68 4-portsinsug ut
Bild
Ett Edelbrock Performer aluinsug (utan EGR) fungerar okej på en nära original 400 men det bästa insuget på en gatmotor upp till runt 500hk är ett original Quadrajetinsug ovasett om det har EGR eller ej. Qjet-insugen är nästan en kopia på 421SD-insugen som användes vid NASCAR. Kolla numret på blocket nedanför fördelaren (ex. 9792506), numret på mittre avgasportarna på topparna (ofta 2 siffror, ex. 16) och numret på insuget framför förgasaren (ex. 9794233) så kan vi hjälpa dig kolla upp vilket/vilka år delarna på din motor kommer ifrån :)
Hej!
Fick just tag i ett sånt insug från -68 och tänkte sätta det på min 326:a som är borrad .30 och har en Summit 2801 kam. Har idag ett Edelbrock Performer med en renoverad Qjet på.

Tankar kring det....funkar det?