Annons
Annons

Re: Pontiac 400 motor

17
Sakta men säkert går projektet framåt nu när sjukdom är under kontroll. Har precis bytt alla fryspluggar till Mässing. Pluggarna för oljekanelerna ska bytas inom kort när rengöringskitet med borstar och diverse landar på posten :)

Vad det är för kam i denna motor har varit och är ett mysterium då jag inte öppnat ännu, men tog idag bort pluggen för kamaxeln då alla plugg ska bytas, hittade ett nummer: 260h
Det enda jag hittar är hög energi kamaxel, hög kompreession. Men sen vad alla detaljer betyder har jag ingen aning om och heller inte om det är lämpligt att ha eller vad man ska ha för kombination.

Ska åka in på biltema och köpa ett motordelsställ sen åker stänger, vipparmar mm ut för rengöring. även om jag skulle vilja så går jag inte längre nu, det får bli när bilen rullar och är klar isåfall.

Re: Pontiac 400 motor

18
Hej,
verkar vara nummer på en slipning, hittade Comp Cams beskrivning av Grind Number: 260H
Snubblade över den när jag tittade efter delar till ett kommande bygge.
De skriver:
COMP Cams High Energy cam and lifter kits are designed for street engines with an 8:1 to 9:1 compression ratio. They also work well with all stock components, including intakes, exhaust manifolds, and carburetors. These kits offer good increases in both gas mileage and power throughout the rpm range for most street applications.

Och lite data:

Cam Style: Hydraulic flat tappet
Basic Operating RPM Range: 1,200-5,200
Intake Duration at 050 inch Lift: 212
Exhaust Duration at 050 inch Lift: 212
Duration at 050 inch Lift: 212 int./212 exh.
Advertised Intake Duration: 260
Advertised Exhaust Duration: 260
Advertised Duration: 260 int./260 exh.
Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.489 in. :oops: Rättat! SKA VARA 0,440
Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.489 in. :oops: Rättat! SKA VARA 0,440
Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.489 int./0.489 exh. :oops: Rättat! SKA VARA 0,440 int /0,440 exh
Lobe Separation (degrees): 110
Grind Number: 260H

Hoppas du blev lite klokare...

Mikael
Senast redigerad av Micke-S den 23 feb 2016 00:32, redigerad totalt 1 gånger.

Re: Pontiac 400 motor

21
nordinaren skrev:Jag som är ny på detta, ska jag kontrollera något? Hur justeras dessa ventiler?
Jag kan väldig lite om v8or och överlag om motorer, skuvar gärna och lär mig eftersom.
Kolla alla lyftare i botten efter onormalt slitage, dom ska ha ett lätt cirkelformat mönster. Om du har originalmuttrar till vipporna ska dessa bara dras 20lbs så är ventilerna "justerade". Om du har justermuttrar/polylocks så finns det flera sidor på nätet som beskriver hur du ställer in ventilerna. http://community.fortunecity.ws/silvers ... /valve.htm
Rekommenderar starkt att du skaffar en Shop Manual eller "How to rebuild Pontiac V8's" av Rocky Rotella, där finns mycket bra info. http://www.adlibris.com/se/sok?q=how+to ... ntiac+v-8s
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Pontiac 400 motor

22
Burningbird skrev:Lyftet för Comp cams 260H till våra Pontiac V8or är bara 0.440"/0.440". 0.489"/0.489" i lyft stämmer för 260H-kammen till Pontiac's 4-cylindriga "Iron Duke" ;)
Helt rätt, fråga mig inte hur jag lyckades hitta denna kammen bland alla till Pontiac V8-or jag hade uppe. Fullständigt obegripligt....
Alt annat stämmer i mitt inlägg, till och med den beskrivande texten är densamma.

Bra rättat!
Och för att vara tydlig kommer här den rättade specifikationen så jag inte lurar någon mer.

Cam Style: Hydraulic flat tappet
Basic Operating RPM Range: 1,200-5,200
Intake Duration at 050 inch Lift: 212
Exhaust Duration at 050 inch Lift: 212
Duration at 050 inch Lift: 212 int./212 exh.
Advertised Intake Duration: 260
Advertised Exhaust Duration: 260
Advertised Duration: 260 int./260 exh.
Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.440 in.
Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.440 in.
Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.440 int./0.440 exh
Lobe Separation (degrees): 110
Grind Number: 260H

Mikael

Re: Pontiac 400 motor

23
Inte alls min mening att framstå som en besserwisser, därav en smiley ;). Som du skrev stämmer alla andra uppgifter mellan kammarna, reagerade bara på att lyftet verkade vara för högt för att fungera med originaldelar ("They also work well with all stock components").

Comp-kammen kan säkert fungera OK, men kanske är aningen liten i en 400 med storventilstoppar och runt 9.5:1 i komp. Jag skulle nog prova en 068, Summit 2801 eller Crower 60916 istället, men det är bara min åsikt ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: RE: Re: Pontiac 400 motor

24
Burningbird skrev:Inte alls min mening att framstå som en besserwisser, därav en smiley ;). Som du skrev stämmer alla andra uppgifter mellan kammarna, reagerade bara på att lyftet verkade vara för högt för att fungera med originaldelar ("They also work well with all stock components").

Comp-kammen kan säkert fungera OK, men kanske är aningen liten i en 400 med storventilstoppar och runt 9.5:1 i komp. Jag skulle nog prova en 068, Summit 2801 eller Crower 60916 istället, men det är bara min åsikt ;)
Jag tog det inte så heller, tyckte mest det var pinsamt att jag lyckades hamna på en kam till en fyrcylindrig motor utan att upptäcka det själv. [emoji2]

Ska nog posta en egen tråd framöver när jag kommit en bit till med vad jag vill uppnå med mitt kommande bygge av motor/växellåda/bakaxel. Dessa bitarna hoppade jag över när jag gick igenom bilen, bytte bara oljor och filter.

Mikael



Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: Pontiac 400 motor

25
Burningbird skrev:Inte alls min mening att framstå som en besserwisser, därav en smiley ;). Som du skrev stämmer alla andra uppgifter mellan kammarna, reagerade bara på att lyftet verkade vara för högt för att fungera med originaldelar ("They also work well with all stock components").

Comp-kammen kan säkert fungera OK, men kanske är aningen liten i en 400 med storventilstoppar och runt 9.5:1 i komp. Jag skulle nog prova en 068, Summit 2801 eller Crower 60916 istället, men det är bara min åsikt ;)


Jo jag har ju fått den kammen rekommenderad, kan man använda den med nuvarande stänger, lyftare och ventiler? Även om den nuvarande får duga så är det ju alltid intressant för framtiden, man kan ju alltid samla på sig.
Så jäkla mycket annat som ska fixas också nu, en hel kaross som ska blästras bla.

Idag kunde jag iaf konstatera att alla oljekanaler är helt rena. nya pluggar nu bara. Finns det förresten någon som helst mening att i något förebyggande syfte gänga och sätta insexpluggar istället för vanliga mot pumphuset? man öppnar ju inte en originalmotor gång på gång och rengör kanaler.
Jag tänkte mest att man byter allt på en gång men då är ju de främre pluggarna fastkörnade, kanske låta dem vara.

Re: Pontiac 400 motor

27
Vipparmsbultarna ska inte ha några brickor. Vet inte riktigt varför man har monterat det? Kanske någon har försökt att "justera" ventilspelet med brickor om original vipparmsbultar/muttrar använts och topparna är planade? Har dina vipparmsbultar en kona nedanför gängorna?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Pontiac 400 motor

28
Burningbird skrev:Vipparmsbultarna ska inte ha några brickor. Vet inte riktigt varför man har monterat det? Kanske någon har försökt att "justera" ventilspelet med brickor om original vipparmsbultar/muttrar använts och topparna är planade? Har dina vipparmsbultar en kona nedanför gängorna?
Vet inte om jag är med på hur dom ska vara konade?

Re: Pontiac 400 motor

29
Burningbird skrev:Vipparmsbultarna ska inte ha några brickor. Vet inte riktigt varför man har monterat det? Kanske någon har försökt att "justera" ventilspelet med brickor om original vipparmsbultar/muttrar använts och topparna är planade? Har dina vipparmsbultar en kona nedanför gängorna?
Bild


Så här ser det ut, och jo det finns kona direkt under.

Re: Pontiac 400 motor

30
nordinaren skrev:
Burningbird skrev:Inte alls min mening att framstå som en besserwisser, därav en smiley ;). Som du skrev stämmer alla andra uppgifter mellan kammarna, reagerade bara på att lyftet verkade vara för högt för att fungera med originaldelar ("They also work well with all stock components").

Comp-kammen kan säkert fungera OK, men kanske är aningen liten i en 400 med storventilstoppar och runt 9.5:1 i komp. Jag skulle nog prova en 068, Summit 2801 eller Crower 60916 istället, men det är bara min åsikt ;)


Jo jag har ju fått den kammen rekommenderad, kan man använda den med nuvarande stänger, lyftare och ventiler? Även om den nuvarande får duga så är det ju alltid intressant för framtiden, man kan ju alltid samla på sig.
Så jäkla mycket annat som ska fixas också nu, en hel kaross som ska blästras bla.

Idag kunde jag iaf konstatera att alla oljekanaler är helt rena. nya pluggar nu bara. Finns det förresten någon som helst mening att i något förebyggande syfte gänga och sätta insexpluggar istället för vanliga mot pumphuset? man öppnar ju inte en originalmotor gång på gång och rengör kanaler.
Jag tänkte mest att man byter allt på en gång men då är ju de främre pluggarna fastkörnade, kanske låta dem vara.
Du måste byta lyftare om du byter kam. Resten av dina delar fungerar ihop med 068an och 2801-kammen, Crower-kammen bör få nya ventilfjädrar (Crower 68404). Anledningen till att man gängar och skruvar i plugg framtill på oljekanalerna är för att det finns en liten risk att dom ipressade pluggen kan tryckas ur vid högt oljetryck. Risken för detta på en originalmotor är nog minimal eftersom miljoner Pontiac V8or kom med detta från fabrik och fungerade utan bekymmer.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP