Annons
Annons

Re: Lyfta motor...

3
Det är ju samma sorts lyft som säljs överallt, lite olika färg bara.
Min är köpt på Biltema.

En till fråga, har lossat dom tre bultarna som turbinen sitter med och då kan den dras bakåt ca 5-10 mm men ändå
ser det ut som om turbinen är "ihålad" i vevaxeln, måste motorn fram en bit innan den kan lyftas?

Re: Lyfta motor...

5
Har du verkligen letat överallt?

Ett alternativ kan vara att fästa en lyftanordning i taket, med det kräver en stadig balk i taket förståss, åsså utrymmet att dra undan bilen för att sänka in motorn i stödet.

Turbinen har ett nav som styrs av vevaxeln. Spänn fast turbinen mot lådan innan du lyfter motorn så halkar den ur.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Lyfta motor...

7
Ok, då vet jag hur det funkar...
Nej, det är själva lyftkolven som tar i fronten på bilen.

Motorn ska ur bla för att byta trågpackning och ska till Hansen Racing i morgon, är det någon särskild
packning jag ska köpa?

Re: Lyfta motor...

11
Nu är vinterprojektet klart, i god tid innan våren.
Jag tog ur motorn eftersom den läckte olja, mest från trågpackningen men även lådan spillde lite olja.

Passade på att byta till gängade stödbultar när motorn ändå satt i stödet.
Gjorde självklart rent och lackade allt också. (front och innerskärmar pulverlackad jag för några år sedan)

Har varmkört ordentligt två gånger och ser inget oljeläckage någonstans, snustorrt!
Synd att jag är kass på datorer så jag inte kan få med några bilder.
Kanonbra support på detta forum, värt massor!

Re: Lyfta motor...

13
Tänkte skaffa en längre balk men hittade ingen så jag drog ut den för korta balken ca 10-15 cm längre än sista hålet och
lyfte motorn ur sitt läge.
Efter det drog jag fram den så långt det gick (kylaren urmonterad) och pallade upp motorn tillfälligt.
Sedan drog jag in balken igen och tog ett omtag innan jag lyfte motorn över fronten.

Gjorde lika vid monteringen, drog ut balken efter att jag lyft motorn över fronten.
Tog ju någon timme extra men nu är det gjort.