Annons

389a vägrar starta...

1
Har problem med min Bonneville -60 jag tog fick hem för några dagar sedan. Startade upp motor utan problem men när jag backade ut från uppfarten började bilen rycka och gå illa och när jag försökte ge gas dog motorn. Försökte starta igen utan att lyckas. Puttade upp den på uppfarten igen och testade med startgas, motorn vägrade fortfarande tända. Efter det har jag provat följande:

*Nytt fördelarlock och tändkablar, gjort rent och kontrollerat rotorn.
*Bytt till ny kondensator och brytare (brytaravstånd 0.4mm).
*Mätt kablarna till tändspole (5V) och mellan spole brytare.
*Kopplat 12V till tändspole.
*Bytt till ny tändspole.
*Testat med annat batteri och mer startgas men har inte lyckats få motorn att tända en enda gång...

Ska testa att byta stift imorgon men har inga större förhoppningar. Kan motorn ha surat ner sig så pass att den vägrar tända flera timmar efter? Har någon ett förslag om vad som kan vara fel? Det är ju inte direkt raketvetenskap att få en gammal motor att starta men jag har slut på idéer nu :evil:
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: 389a vägrar starta...

3
Ska byta stift och kolla gnistan imorgon. Har varit med om att en ny kondensator var defekt direkt ur kartong innan så man vet ju inte :roll: Förgasaren ska renoveras eftersom den fuktar en del men det får bli nästa vinter, bilen gick bra innan och startade lätt. Även varmluftschoken fungerar.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: 389a vägrar starta...

6
zappafan skrev:"Svensk" bensin som dödade stiften :?:
Nja tror inte det iaf? Tankade 98-oktan innan jag körde hem den och i Kalifornien har dom väll bara "skitbränsle" på mackarna? Gissar att flottören måste ha hängt sig när jag backade ut från uppfarten och surade ner motorn fullständigt. Tändstiften var dränkta i bränsle när jag tog bort dom. Förövrigt såg stiften bra ut. Tyckte att motorn gick något renare nu med lite nya tändelar. Tog en sväng i förmiddags och den känns riktigt pigg, fullt tillräckligt för en glidarbil. Tänkte göra kompprov i kväll så får vi se vilket skick motorn är i...
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: 389a vägrar starta...

7
Både ja & nej ;) , iaf fall när man körde snöskoter o.dyl så hade det lätt för att döda stiften när nåt surade ner sig (15-20 år sen..) minns ju i ungdomen med moppen var det ju bara att "torka" stiftet efter nersurning så funka det , nuförtiden verkar det ofta så att det bara är att kasta stiften, så antingen har stiften blivit känsligare eller ännu mer "elände" har blandat sig in den moderna bensinen... :|
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..

Re: 389a vägrar starta...

8
Skulle köra över till polarens garage nu ikväll och när jag backade ut från uppfarten började bilen rycka och gå illa igen, men den här gången var jag snabb att skicka i neutral och varva upp motorn. Efter ca 15sekunder gick det lägga i driven och köra iväg. Jag tror nu mer på att det är chokspjället som stänger för mycket så motorn surar ner sig om jag inte håller varv en liten stund tills den får upp värmen och spjället börjar öppna. Förgasaren ska ses över senare men för tillfället valde jag att koppla ur chocken så att den inte surar ner sig igen. Byte tillbaka till dom gamla stiften efter att ha gjort rent och knackat ihop dom till 0.035" (såg fina ut) eftersom jag lånade nya stiften från min 350.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP