Annons

Ny kam 400-72

1
Vill ha en piggare kam i min 400-72 250 hk som ör helt orginal.
Är det 066 eller 067 orginal i den ?
Funderar på 068 eller summit 2801 eller melling spc7 ?
Har ju 93 cc förbränningsrum i min motor , kanske finns det nån lämpligare kam ?
Vill helst behålla topparna .
Bilen är en firebird -67 med th400 och 3,55 i axeln .
Annons

Re: Ny kam 400-72

2
Original satt det en 067-kam i din motor. Du har 7K3-toppar gissar jag? Är dom inte uppmätta till 93cc så är det troligare att dom är på 96cc (mina mättes till 96cc). Jag skulle säga att en Crower 60240 eller Lunati Voodoo 10510701passar bra till din motor. En Summit 2801 skulle säkert också fungera okej men ha lite sämre bottenvrid. 068an och Melling SPC-7 ÄR samma kam och kräver lite högre kompression än runt 8.0:1. Jag skulle också passa på att bytta till snäppet hårdare fjädrar och montera "raka" 7/16 vipparmsbult med tillhörande låsbara justermuttrar.

http://m.summitracing.com/parts/cro-60240
http://m.summitracing.com/parts/lun-10510701
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Ny kam 400-72

4
Körde ett dynosim i datorn:

Helt original med 067 kam:
256hp@4000varv 370ft-lbs@3000

Crower 60240:
265hp@4500 365ft-lbs@3000

LUNATI 10510701:
264hp@4500 362ft-lbs@3000
Har ingen fil för Lunatikammen men den ger säkert lite mer vrid med tanke på den korta totala durationen.

Gjorde också ett test med "RA/HO"-limpor + grövre dubbelt avgassystem:

067: 270hp@4500 385ft-lbs@3000
Crower: 281@4500 381ft-lbs@3000
Lunati: 280hp@4500 377ft-lbs@3000

Som referens skulle min -68 400HO ge 318hk helt std. enligt samma program men är angiven till 360HP av Pontiac. Vet inte om det var -71 eller -72 dom ändrade mätnormen för effekt?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Ny kam 400-72

6
pontiaccc skrev:Ingen större skillnad alltså !
Får nog ta och leta reda på några nya toppar (72cc) . 2,11/1,77 .
Med 068-kammen eller 2801-kammen borde väl man hamna runt 350 hk med headers o grovt avgassystem ?
Med tanke på vad ett par renoverade storventilstoppar med små förbränningningsrum brukar kosta skulle jag fundera på att plana ner dina toppar till 82cc eller köpa ett par std. KRE D-ports toppar istället. http://www.krepower.com/Pontiac%20Alumi ... 0Heads.htm
Får du upp kompet till över 9:1 tillsammans med 2801-kam och headers är 350hp inga större problem. Med alutopparna och en Crower 60916-kam får du lätt 400+hp, samma kombo har bänkat 440hp på dyno. Ett annat alternativ om motorn ska renoveras är att skaffa ett 460+ci strokerkit, då fungerar 7K3orna riktigt bra.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Ny kam 400-72

8
Ca 9.5:1 i komp, med 2801-kammen 360hp@4500 och 480ft-lbs mellan 2000 och 3500varv enligt programmet (med 1 5/8"-headers). Vilken storlek har du på Holley'n? Gissar att runt 750cfm passar bra?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Ny kam 400-72

10
Om du vill hålla kostnaden nere så får du nog mest "bang for the buck" om du planar topparna 0.070" (9.15:1 i komp) mot både block och insug (ca3000kr), 2801-kamkit (115$), ett par billiga headers (1800kr) eller RA/HO gjutjärnsheaders (4500kr) + lite packningar. Borde totalt landa på mindre än 10000kr. Skulle enligt programmet ge 358hp@5000varv och 426ft-lbs@3500 med ett vrid över 400ft-lbs mellan 2000 och 4700varv. Vet inte hur stor budget du har för motorn men om bottendelen är i bra skick och du inte vill lägga 30000kr+ på motorn är det här nog ett vettigt alternativ.

Bara kul om man kan hjälpa till, synd bara att det är så tyst på forumet förövrigt... :roll:
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP