Annons
Annons

Re: Fördelare

3
Byter du ut hela fördelaren så får du räkna med att modifiera centrifugal och vaccumförställning. Konverterar du fördelaren som sitter där nu, t.ex. med Pertronix, har du ju kvar samma förställning som tidigare...
Många problem kommer från byte till "bättre" och modernare grejor som inte lirar med våra gamla prylar.

Re: Fördelare

5
Jag monterade Pertronix ignitor för 4-5 år sedan och det funkar bra.
Men man tänker ju ibland med fasa på om den lilla dosan i fördelaren skulle paja, då står man ju där.

Original brytarspetsar kan ju inte sluta fungera när dom blir slitna, bara få motorn att gå lite sämre.

Re: Fördelare

6
Fick ändra tändkurvan i min originalfördelare också (från en 455 -73, nu monterad på en högkompad 400). Hade alldeles för snabb kurva innan, fick lätta ett par eftermarknadsvikter och använda hårdaste fjädrarna i kittet för att få den långsammare. Nu har jag 12° vid 750varv, 26° vid 2000 och 32° vid 3000 + 15° via vakuumklockan.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Fördelare

7
lemans71 skrev:Jag monterade Pertronix ignitor för 4-5 år sedan och det funkar bra.
Men man tänker ju ibland med fasa på om den lilla dosan i fördelaren skulle paja, då står man ju där.

Original brytarspetsar kan ju inte sluta fungera när dom blir slitna, bara få motorn att gå lite sämre.
Jag har de gamla delarna i en påse i handskfacket om Pertronixen mot förmodan skulle ge upp. ;) :)
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Fördelare

8
Jodå, varje motorkombination har sina tändkurvor, på min 400 har jag18 grader vid 1500varv och 36 vid 3500 plus direktvacum om 8 grader medans 455:an har 15 vid 1200 och max 30 over 3500. Allt hänger på hur motorn är byggd, om jag ville ha brytarlöst på en motor som funkar bra idag så skulle jag nog konvertera orginalfördelaren om det inte finns något fel på den, så man slipper att bygga om en ny.