Annons
Annons

Re: Chassienummer problem firebird

51
Nu är allt ordnat iaf.va på besiktningen idag och visade numret under fläktkåpan som stämmer överens med nummret under rutan.besiktningsingenjören knäppte kort på nummrerna och skrev ett intyg på att allt var i sin ordning.jag.ska nu enligt honom stämpla in ett nytt nummer bak i skufframen,med lämpligt mothåll,
Nu ska jag bara fixa en tid på rullandelandsväg för att se effekten på bilskrället,fick tydligen vara maximalt 254hk enligt honom på motorn,han sa att 30% av effekten dras av eftersom det kommer mätas på hjulen så om jag fattat rätt så är det 254*0,7=177,8 Hk maximalt på bakhjulen på en firebird. Rätta mig gärna om jag har fel.
Vad e body plåten för något?
Har alltid trott att vin nr och chassienummer vart samma sak.det e d väll eller?

Re: Chassienummer problem firebird

53
Hej hade lite problem med min Lemans 1966 reggning har varit besiktad i 12 år som 6a manuell ,fick nerslag på besiktningen förrförra året märkte att det var 8a o aut) reggade om den med karross seriens högsta hk gto 66 .Behövde tank volym ,vägning + hk gto 66 intyg från lokal handlare, men inte bakhjulshästar.iofs 400 istället för 389
gick bra men vet inte om det fungerar på Firebird/Thomas

Re: Chassienummer problem firebird

54
Håkan S skrev:
Burningbird skrev:
Bävar inför nästa besiktning som ska ske innan Augusti... om detta stämmer.

Håkan
Om du har numret på ramen läsbart så har du inget att oroa dig för. Det är ju värre med F-body som inte har ram utan måste ha ett instansat nr. vid bakluckan, och om det saknas blir det ny reg.besiktning? Citaten är inte är inget jag står bakom utan vad personal vid SBP(?) har svarat ACCS. Hela den här röran är ju ett j-a skämt! Polaren ska besiktiga sin Chevelle -69, som såldes ny i Kalmar, nu och vad vi har har hittat sitter VIN på ramen upp mot karossen. Ska han behöva kapa upp golvet för kunna besikta bilen?!
Mitt sitter ju där fabriken stansade det, upp mot bagagegolvet...
Har ju en 70:as Le mans sport , tror inte det är sant vad ni skriver :shock: :shock: , hur ska dom kolla numret på ramen ,skära upp golvet på en bil som besiktats o godkänts sedan september 1970 på svensk bilprovning, köper det hellre om det vore nyimport eller omregistrering.... (ska besikta i sommar..) :(
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..

Re: Chassienummer problem firebird

57
Jo hadde jag vetat om att det skulle vara så här struligt att besikta så hadde jag stansat in ett nytt nummer bak i skufframen lite snyggt innan bes,men nu vart det den krångliga vägen,om jag inte haft ett nummer under fläkt kåpan eller om det inte stämt med nummret iunder vindrutan så hadde det ju blivit jävligt krångligt! Efter vad jag läst på alla forum i USA så är det inte ens säkert att det finns ett nummer under fläktkåpan på alla bilar eller att nummret stämmer överens.fel från fabrik var tydligen inte helt ovanligt.för börjar bes männen krångla till det så kan man få problem med misstänkt fiffel av nummret då vet jag inte vad som händer men lär ju bli massa papperskrångel som säkert kan dra ut på tiden läääänge.om det nu går att lösa annars blir det väll folkrace bilar.
Är det ingen som vet om det är någon skillnad på bromsar mm på olika firebird modeller?
Funderar ju på det här med bromsningen av bilen,för det borde ju gå få den reggad med den starkaste motorn ifall det är samma bromsar mm som på en starkare modell!?
Eller är 254hk det värsta av Firebirds modeller? Känns ju liiiite tamt.

Re: Chassienummer problem firebird

59
Det kostar ca 700kr att göra en ny registreringsbesiktning. hela chassinummret måste vara läsbart och får inte se manipulerat ut.
här är vad som gäller för alla besiktningsstationer.

9.3.1.1 Registreringsskylt (0.1)
9.3.1.2 Chassinummer (0.2)
9.3.1.4 Identifieringsmärke

Kontroll Överensstämmelse beträffande chassi- och registreringsnummer samt översiktlig kontroll av fordonet.

Metod Okulärkontroll.
Identifiering sker genom kontroll av att
fordonets instansade chassinummer (skylt i vissa fall) överensstämmer med uppgift i vägtrafikregistret,
registreringsnumret tillhör fordonet, och
fordonet inte har ändrats i sådan omfattning att det väsentligt avviker från tidigare godkänt utförande (översiktlig kontroll).
Fordon med personlig skylt ska även ha "identifieringsmärke", dvs. uppgift om fordonets ordinarie registreringsnummer. För personbil ska denna uppgift (normalt) finnas på insidan av bilens bakre högra sidoruta.

Bedömning Om fordonet inte kan identifieras på ett tillfredsställande sätt ska det underkännas. Det besiktade fordonet ska ges en tillfällig identitet i avvaktan på utredning. Fordon som inte kan identifieras ska föreläggas om registreringsbesiktning.

Kommentar
- Bedömning Fordon som saknar instansat chassinummer eller har ett skadat eller svåravläst instansat chassinummer ska genomgå utökad teknisk identifiering. Bedöms att det är rätt fordon, ska fordonet föreläggas om registreringsbesiktning. Chassinummer ska anges på besiktningsprotokollet.
Fordon som helt saknar chassinummer eller har ett manipulerat instansat chassinummer eller som inte säkert kan identifieras, ska plomberas och föreläggas om registreringsbesiktning. Chassinummer ska inte anges på besiktningsprotokollet.
Inga anmärkningar (feltyper) får läggas på detaljen "Chassinummer", utan det görs direkt under 9.3.1 Identitet.
Föreläggande om registreringsbesiktning på grund av oklar identitet görs på position 9.3.1 Identitet (sökväg "I" i HD). Se vidare anvisningar i dokument Identifiering - Överensstämmelse.

Registreringsskyltar;
tillhandahålls av Transportstyrelsen. När det är uppenbart att registreringsskylt bytts mot skylt av annat utförande ska detta bedömas som registreringsskylt "felaktig" enligt nedan.
ska monteras framtill och baktill. Skylt som monterats innanför vindruta eller bakruta ska därför inte accepteras (bedöms som svåravläst enligt nedan).
bedömning 2x på registreringsskylt saknas, tillämpas inte när kontrollbesiktning utförs inom 7 dagar efter första registreringsbesiktning.
- Metod För fordon med personlig eller diplomatskylt knappas detta registreringsnummer in i handdatorn (HD). Fordonet hämtas vid kontakt med Transportstyrelsen och det inmatade numret visas fortfarande i HD. Vid tveksamhet om "rätt fordon", kan en extra kontroll göras via chassinummerfråga i F&Ä-info genom att knappa in de sex sista siffrorna i chassinumret och därefter välja fabrikat. Fordonets ordinarie registreringsnummer kommer nu att visas och därmed kan det anses att registreringsnumret tillhör fordonet och att överensstämmelsekontrollen är slutförd.


Detalj Sökväg Feltyp, Bedömning (Bedömningsgrund)
Identitet
I
fordonet kan inte säkert identifieras R (förelägg. reg.bes.) utredning erfordras R (förelägg. reg.bes.)
kan inte fastställas - fordonet plomberat R (förelägg. reg.bes.) kompletterad med fritext R (förelägg. reg.bes.)
fordonet överensstämmer inte med registrerad uppgift R (förelägg. reg.bes.)