Annons

Ev köpa en Firebird 71:a Tips mottsges!

1
Hejsan, har alltid varit sugen på en sådan här modell och såg denna annons:

http://www.blocket.se/lulea/Pontiac_Fir ... m?ca=8&w=3

vad anser ni om den? Långt ifrån kunnig på dessa bilar och Pontiac men det kommer väl så småningom om! :D

Så önskar tips på hur maskinen ska gå, låta vad man ska titta efter vid köp av en sådan här bil!

Kommer de gå upp i värde om man sköter de väl och hur hållbara är dem om man får för sig att rita lite lakritsremmar då och då? :roll: Blev helt såld på den där bilen, ha ha..

Mvh Masen
Annons

Re: Ev köpa en Firebird 71:a Tips mottsges!

2
Bilen är enligt V.I.N nr: 224871N1XXXX

2= Pontiac
2= Firebird
4=Esprit
87= Sport Coupè
1= 1971
N= Byggd på Norwood fabriken
1= V8(350)

På bild syns en Formula 400 huv.Ser väl inte så pjåkig ut.Mest värde är väl vad jag har förstått i Formula 400 och Trans Am bilarna men då talar vi om andra pengar och om bilarna är i originalskick.

Re: Ev köpa en Firebird 71:a Tips mottsges!

4
Masen skrev:Men är dessa hållbara? beror självklart på körstil osv men generellt? Tänkt att brukas som en fin bruksbil på sommaren och lite finåkande till träffar.

Är priset bra med tanke på hur den ser ut på bild? Annan femma i verkligheten men men. Såg väldigt fin ut i alla fall. :roll:
Om bilen är hållbar eller inte beror nog till stor del hur den skött eller hur den är ihopsatt efter renovering. Både låda och bakaxel bör hålla för 300hk utan problem om det inte är något fel på grejorna. Lite dåligt med info om 400 motorn?

Har plågat min 70a rätt hårt under flera år men har inte lyckats köra sönder något förutom ett snurrat vevlager i gamla motorn, lärde mig den hårda vägen att Pontiacmotorer inte ska varvas som en liten Cheva smallblock.

Kan tycka att 119000kr är något dyrt med tanke på att inredningen ser lite sliten ut och att någon har bytt ut bakplåt och bakljus men den ser ju helt OK ut förövrigt! Det bästa är nog att åka och kolla och bilda sig en uppfattning på plats efter provtur! Lycka till 8-)

Edit: Såg nu att det ser ut att stå "5C" på topparna, borde tillhöra en 400 från -75 och ge ca 7.6 i komp. Gav från fabrik mellan 170-200hk.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP