Annons

Batteriproblem Bonneville -90

1
Har fått ett problem med min Pontiac som jag hoppas att någon här kan svara på. Mitt batteri laddas ur hela tiden. Håller ca 1 dag efter att jag kört med den. Batteriet är det inga fel på. Sen är det "circuit breaker" som sitter i säkringshållaren under ratten, den ena av de två är varm hela tiden och då menar jag varm. Blöter du tummen och rör säkringen så fräser det. Det kan ju inte vara bra...Den är varm även när jag inte kör med bilen. Kan det ha något samband med batteriproblemet? Och vad är då problemet, tror ni??? Skulle vara mycket tacksam för hjälp.

mvh Krille
Annons

Re: Batteriproblem Bonneville -90

2
Om den är varm hela tiden så har det säkert med problemet att göra, jag tycker du ska koppla ifrån batteriet så fort du inte kör med bilen, om inte låta bli att köra med bilen överhuvudtaget för det låter som det är kortslutning någonstans.
Det kan ju börja brinna i bilen :(
Jag hade börjat kolla åt vilket håll strömmen går i den där grejen och försöka se om man kan se att kablen ligger mot jord någonstans eller om den är skavd eller klämd någonstans.

Re: Batteriproblem Bonneville -90

3
Koppla en ampere-mätare mellan batteriet och plus-batterikabeln. Det går alldeles utmärkt med en lite bättre multimeter bara den är avsäkrad. Med tändningen av så ska du i princip inte ha någon förbrukning alls. Om bilen drar ström med så får du ta bort en säkring i taget tills dess att bilen slutar dra ström. När du vet vilken säkring eller "circuit breaker" som det går ström över så är det bara att ta fram kopplingsschemat och se vilka förbrukare som ligger efter. Sen får man koppla ifrån en komponent i taget och se om man får bort strömförbrukningen på ampere-mätaren. Om det fortfarande drar ström och alla komponenter är frånkopplade så har du en kortslutning i kablaget. Mindre kul, då är det bara att frilägga och syna kablaget.

På en modern bil så tillåts en förbrukning på ca 20mA när alla datorer "somnat", och ska batteriet inte ladda ur så ska din bil inte ha så mycket högre förbrukning.

Lycka till!