Annons

Förgasare, utväxling och förbrukning...

1
Hej!

Har en -67 Lemans som jag tycker är lite törstig....
Jag kör dagligen med min bil och det blir MÅNGA mil så för mig har soppa förbrukningen betydelse.

Körde till Umeå i helgen (22 mil E4) och då drog den drygt 2L/mil vilket verkar lite högt..
Varvar ganska mycket i 90km/h som jag nu höll på resan.

Bilen har en vanlig 326:a med 2-stegare och original 2,78 utväxling.
Dock så har någon tidigare ägare fått för sig att byta till ett Edelbrock insug med en 1406:a på.

Vad tror ni...är det värt att lägga ner något jobb på 1406:an eller ska jag börja leta efter ett original insug med tillhörande Rochester 2-portare??
Utväxlingen?

Tacksam för tips..:-)
Annons

Re: Förgasare, utväxling och förbrukning...

2
Senast jag var ute på en långtripp så drog min 66:a med Tripower och 3.07 i bak 1.29 l/m, och då var det ändå många mil i 120km/h motorväg.

Din 326:a med 2.78 i bak borde knappast dra mer, snarare nedåt 1 l/m vid jämn fart i 90km/h.

Edelbrock-grejorna är en nödlösning om man helt saknar original-grejor.

Möjligtvis går väl insuget att använda men förgasaren skulle jag byta till en original Carter AFB.

Annars borde väl original 2-ports grejorna finnas hos nå´n tidigare ägare?

Hur är motorn servad f.ö.? Fungerar tändsystemet som avsett? Har alla cylindrar jämn kompression?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

6
The Judge skrev:Senast jag var ute på en långtripp så drog min 66:a med Tripower och 3.07 i bak 1.29 l/m, och då var det ändå många mil i 120km/h motorväg.

Din 326:a med 2.78 i bak borde knappast dra mer, snarare nedåt 1 l/m vid jämn fart i 90km/h.

Edelbrock-grejorna är en nödlösning om man helt saknar original-grejor.

Möjligtvis går väl insuget att använda men förgasaren skulle jag byta till en original Carter AFB.

Annars borde väl original 2-ports grejorna finnas hos nå´n tidigare ägare?

Hur är motorn servad f.ö.? Fungerar tändsystemet som avsett? Har alla cylindrar jämn kompression?
Ja det känns lite drygt med 2l/mil...
Har letat runt lite på Blocket efter ett original insug och förgasare utan framgång men det kan nog vara ide att söka upp de tidigare ägarna. Det satt en HEI som var felande i den när jag köpte den i höstas så jag köpte en ny HEI, tändkablar, stift och luftfilter. Olja och filter nybytt innan Umeåresan.
Motor och låda ska vara renoverade men det fick jag inte med några kvitton på. Finns dock ingen anledning att betvivla det då den går som den ska utan tecken på slitage. Har inte kollat kompressionen dock..

10
AndersF skrev:2stegs automaten, ST300?, känns som en riktig killer när det gäller bränsleförbrukning åxå.
GTO'n låg på över två liter, kanske närmare 3 liter milen med 2steg pch 2,78 där bak och nydonad carter. Var iofs lite annat på bulen som inte var rätt har det visat sig i efterhand.
Japp en ST300 men ska det verkligen ha sån betydelse på långkörning...?
Ingen expert, men borde inte utväxlingen betyda mer om lådan är ok..?

12
Choken69 skrev:
AndersF skrev:2stegs automaten, ST300?, känns som en riktig killer när det gäller bränsleförbrukning åxå.
GTO'n låg på över två liter, kanske närmare 3 liter milen med 2steg pch 2,78 där bak och nydonad carter. Var iofs lite annat på bulen som inte var rätt har det visat sig i efterhand.
Nej, lådan har ingen betydelse, ingen skillnad, den har 1:1 ut i bak som alla andra lådor utan överväxel.
Om något så har ST300 färre rörliga delar och är enklare än de senare lådorna och borde därför snurra lättare.

Den största faktorn för förbrukningen är bakaxelutväxlingen, men en feljusterad/felaktig förgasare och/eller bristfälligt tändsystem gör ju sitt till.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

13
The Judge skrev:
Choken69 skrev:
Nej, lådan har ingen betydelse, ingen skillnad, den har 1:1 ut i bak som alla andra lådor utan överväxel.
Om något så har ST300 färre rörliga delar och är enklare än de senare lådorna och borde därför snurra lättare.

Den största faktorn för förbrukningen är bakaxelutväxlingen, men en feljusterad/felaktig förgasare och/eller bristfälligt tändsystem gör ju sitt till.
Ok bra! Men visst är 2,78 i utväxling ganska bra om man tänker förbrukning?
Sen slog det mig att det var nån som sa att man ska inte använda original + kabeln till en HEI fördelare för den ger för låg spänning - stämmer det?