Annons
Annons

Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!

36
Gäller detta endast amerikanska veteranbilar?
Jag vet inte men jag har svårt att tänka mig att alla Amazoner, PV, 142, gamla tyska italienska och engelska veteranbilar har chassie-numret instansat på två ställen, om ens på något ställe?
Vad säger ägarna till dessa fordon i.s.f. om att kladda med stansverktyg på sin fina bil?

Snart kanske vi måste stansa in chassie-numret på varje löstagbar del på bilen, vem vet vad de där EU-mupparna hittar på härnäst?

Konstigt nog har det gått bra att läsa av chassie-numret där det sitter från fabrik i 45 år, men helt plötsligt så klarar de inte av detta?

"Om man uppfinner nå´t idiotsäkert så uppfinner de nya, bättre, idioter".
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!

44
Ska besiktiga min Bird imorgon och efter ha läst detta är jag ganska nervös. Gick ut och kollade om nr i skuffen men fann inget. Min är en -76 och är tagen i trafik -78 och det står att den inte är importerad (svensksåld?) Sitter nr på instrumentpanelen och någon plåt i motorrummet.

Min farbror vart och besiktigade sin hundkoja pickup -6X och på den sitter chassinrplåten på kylaren och det blev ett jävla liv på besiktigningsgubben. Den fick minsann inte sitta där, min farbror försökte förklara att dom sitter där på vissa modeller och tog han bort den så läcker kylaren men det var tvärnit. Bilen blev inte godkänd. 2 besiktnings gubbar tittade på detta och båda var rent otrevliga och gapiga.
Dom kan väl inte tro på fullaste allvar att man skulle fuska med en sån grej när man har lagt ner så mycket pengar.

Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!

45
Brorsan besiktade sin Camaro 71 o han åkte på reg, de sa till honom att låna stansar o stansa här... Hjulhuset på vänster sida på subframen.
Regeln om chassienr har funnits hur länge som helst men det är först nu de börjat kolla ordentligt. Alla bilar från 69 och till nu. Jävla regel... Tur man har äldre bil :)
MVH Jonas
Firebird 1967