Annons

Hastighetsmätare

1
Hejsan!

Jag har en Pontiac Bonneville 1967 cabbe som har fått komma ur vinterdvalan nu så här i regnet....

Följande problem har uppstått.
Så fort man kommer över ca 35 mph så hoppar hastighetsmätaren till och slår i botten, det beter sig som att jag kör mellan 80-120 mph. Den hoppar altså fram och tillbaka i det övre registret konstant. Det är inget lugnt hoppande utan ett ganska intensivt pendlande.

Det är tydligt på ljudet att lågot ligger helt galet eller ökar varvtal markant vid ca 35-40 mph.

Är det någon som råkat ut för samma sak? Eller kanske har en teori om vad som kan ha hänt?
Om man läser i Service Manualen skall det finnas magneter där inne som påverkar hur nålen rör sig? Något som kan lossat?

Tacksam för hjälp :)
Annons

Re: Hastighetsmätare

5
Källa på det vore bra. Jag har blivit informerad om att det visst är nån form av gegga av samma konsistens som fett dvs inte fett per definition.när det väl torkar ihop i mätarhuset kan det låsa magneten mot visarens medbringare och ivärsta fall slår mätaren i botten och går sönder. Men jag kan ha fått fel information?

Re: Hastighetsmätare

6
AndersF skrev:Källa på det vore bra. Jag har blivit informerad om att det visst är nån form av gegga av samma konsistens som fett dvs inte fett per definition.när det väl torkar ihop i mätarhuset kan det låsa magneten mot visarens medbringare och ivärsta fall slår mätaren i botten och går sönder. Men jag kan ha fått fel information?
Detta kan bli intressant!
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Hastighetsmätare

7
AndersF skrev:Källa på det vore bra. Jag har blivit informerad om att det visst är nån form av gegga av samma konsistens som fett dvs inte fett per definition.när det väl torkar ihop i mätarhuset kan det låsa magneten mot visarens medbringare och ivärsta fall slår mätaren i botten och går sönder. Men jag kan ha fått fel information?
Ja, från vilken källa har du själv fått din information?

Beskrivningen hur man smörjer vajern finns i verkstadshandboken, avsnitt 12 "Chassis Electrical", där står att man smörjer de två nedre tredjedelarna av vajern, efter rengöring, för att förhindra att smörjan ska krypa in i hastighetsmätarens magnetanordning och förstöra funktionen hos mätaren.
När man läser i verkstadshandboken om hur hastighetsmätaren fungerar är det lätt att förstå att fett inte hör hemma i magnetanordningen.

Om det ändå varit nå´n kladdpelle som fått i fett i denna magnet, via vajern, så kan damm och smuts bundits av detta fett och fått hastighetsmätaren att fungera sämre än avsett.

Om man p.g.a. detta måste ta isär och "renovera" hastighetsmätaren så kan man skölja ur damm och smuts ur ingången för vajern med exempelvis WD40 och ev. dutta i en aning lithium-fett under den lilla expanderpluggen vid vajeringångens axel.

Hittade en hyfsad länk:
http://www.classicchevy.com/assets/pdf/ ... /37-32.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

För att återknyta till frågan, smörj hastighetsmätarvajern enligt manualen så bör det inte uppstå problem med hastighetsmätaren.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Hastighetsmätare

8
"Spray a few squirts of white lithium grease in the hole" skulle jag tolka som att det ursprungligen har funnits fett i mätaren? Inget i artickeln beskriver ju inte vad som är det ursprungliga smörjmedlet eller vad annat som finns i huset. Min källa för detta var PY forumet men även dom har väl haft fel nån gång. Själv skickar jag min mätare på renovering då nålen tickar trots ny vajer.

Re: Hastighetsmätare

10
Hejsan igen!

Jag gjorde följande: Plockade ner hela vajer med hölje och allt, drog ur vajern och fettade in den enligt svensk norm lagom. Skruvade försiktigt i vajen i höljet, då jag fortfarande tyckte den gick något trögt så satte jag ena änden i borrmaskinen och körde på låg hastighet i ca 10 min. Efter detta tog jag ur vajern och torkade rent den. Skickade i den igen utan något mer tillsatt fett. Då jag antar att tillräckligt har fastnat på innerväggarna i höljet. Monterade allt på bilen igen. Nu skall jag köra ett tag innan jag skall plockar ner vajern på mätarhus sidan, när jag sedan gör detta skall det kontrolleras så att inget fett tränger upp den vägen. OM det skulle ha gjort detta skall det torkas rent.

Resultatet: Hastighetsmätaren går precis som den skall igen. Den står mycket stadigt på rätt hastighet utan några hopp. Helt enkelt lösningen på mitt problem såhär långt.

Tack så mycket för hjälpen!