4
av The Judge
Jag är ingen expert i detta ämne, ty ämnet är för nytt.
Men, jag kan berätta om mitt äventyr hos bilprövningen med Judgen idag.
Förutom ett par bromsslangar i fram som haft isoleringen brusten i 20 år och funkat utmärkt så då detta naturligtvis inte påverkar ledningen innanför, blev det ombesiktning för dessa ändå, nåja det kan man väl ta, så var besiktningsmannen mäkta intresserad av ett chassienummer stämplat på ramen som ingen frågat efter på 40 år sedan registreringsbesiktningen för svensk trafik med dispens på vissa saker enligt 1969 års föreskrifter och på en 45 år gammal bil.
Jag förklarade för den gode mannen att enligt verkstadshandboken så finns faktiskt bilens chassienummer instansat på förarsidans ram-ben, instansat vid tillverkningen av bilen, under bagage-golvet, just för att det inte ska vara lätt att "kladda med" för skumma typer (kunde ju vara motiverat när bilen var ny, men NU 45 år senare!) och att han var välkommen att lyfta på karossen för att beskåda detta nummer. Han nöjde sig dock med mina uppgifter den här gången, men vid nästa besiktning, om två år, så rekommenderade han att jag skulle ta med mig den fabriksinformation jag har för att läsa innantill i denna hur det förhåller sig.
Och, enligt honom var det ett EU-beslut som var taget om detta att 1970 och nyare fordon med ram ska ha ett (synligt) chassienummer instansat på ramen och visade denna dokumentation för mig. Vi var båda rörande överens om att detta beslut måste vara taget ur luften och till vilken nytta?
Ok, ny regel för nya bilar, det är väl ingen konst för fabrikanterna att anpassa sig efter, men att hålla på och kladda med 45 år gamla bilar, som normalt borde stått på skroten eller blivit återvunna för länge sedan och införa retroaktiva lagar för dem är ju inget annat än ren och skär idioti!
Vad säger MHRF, MHS, M, ACCS, SHRA och liknande motoristorganisationer, har de ens en aning om detta?
Vem ska besinna EU-byrokraterna?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/