Annons

Re: diverse problem med motor och tändning

46
MEN tanken slog mig just, jag har ju aldrig bytt nån kam på en v8 motor förut. Bytte en gång i tiden på en volvo B20 motor.....

Är det något man behöver tänka på ?
Går det att göra detta utan att behöva ta ur motorn ur bilen ? Har nämnligen ingenstans att ta ur motorn, Om man istället tar bort fronten på bilen ?
Lär topparna av eller går det att få bort stötstänger å dylikt ändå ?

Tacksam för svar och tips.

// Niklas :geek:
GTO66
Annons

Re: diverse problem med motor och tändning

50
Måste bara fråga om du beställde en ny kamdrivning också? Inget att snåla på vid byte av kam. Om du inte har den här boken innan så rekommenders den varmt:
http://www.bokus.com/bok/9781613250358/ ... tiac-v-8s/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skicka ett PM om du vill ha hjälp med åtdragningsmoment och liknande så ska jag försöka hjälpa dig.
/Erik
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: diverse problem med motor och tändning

51
Burningbird skrev:Ta bort fläkt och kylare så borde det finnas plats att ta ut kammen? Du behöver inte ta av topparna. Ventilkåpor, insug, valleypan och transmissionskåpa räcker.
ja jag har börjat å skruva isär det mest idag, men vet inte om kammen når så pass långt så den tar i fronten på bilen, återstår att se.
Burningbird skrev:Måste bara fråga om du beställde en ny kamdrivning också? Inget att snåla på vid byte av kam.
nej det glömde väl förstås jag bort att beställa. får göra en till beställning då .// Niklas
GTO66

Re: diverse problem med motor och tändning

55
pontiaccc skrev:Det vore kul med lite bilder på detta projekt då det säkert finns fler med samma ide ?
hur vet man skicket på kamlagren ? Hur byts de ? Nya lyftare medföljer det kammen ?
Ska kammen smörjas in med nån speciell olja /fett ? Tror det finns mycket kunskap på
Detta forum .bra med tips .
Ska dokumentera lite med kameran å lägga upp något foto :)

/ Niklas :geek:
GTO66

Re: diverse problem med motor och tändning

56
Har en replacement Carter Quadrajet som satt på min bil 1997-2013 och funkade skitbra.Gängorna till sopparör(inlet threads) är i kanonskick,spjällaxlar i gott skick.Rengjord och inget ärg eller pulvrisering.Förgasaren bör ändå gås igenom,axpumpsmembran,bestyckning etc,etc.Kent bör ju kunna ge dig ett prisförslag på delar och jobb.
Ge mig ett bud vetja,bättre att den kommer till användning.

Re: diverse problem med motor och tändning

57
Peje skrev:Har en replacement Carter Quadrajet som satt på min bil 1997-2013 och funkade skitbra.Gängorna till sopparör(inlet threads) är i kanonskick,spjällaxlar i gott skick.Rengjord och inget ärg eller pulvrisering.Förgasaren bör ändå gås igenom,axpumpsmembran,bestyckning etc,etc.Kent bör ju kunna ge dig ett prisförslag på delar och jobb.
Ge mig ett bud vetja,bättre att den kommer till användning.
låter ju inte allt för dumt! fundera ett pris du istället och återkom med ett PM :)

// Niklas
GTO66

Re: diverse problem med motor och tändning

58
Du beställde nya lyftare med va? Medföljer inte nån moly pasta måste du köpa det med den sega modell Crane är bättre än Comps speciellt om man inte startar samma dag smörj nockar samt undersida lyftare.
Sedan ska kammen köras in minst 2000 rpm i 20-30 min variera gärna varvet lite brukar det rekomenderas.
Jag brukar köra inkörningsolja samt "kam" tillsats från crane, comp etc.
Brukar byta oljan direkt efter kaminkörning i med ny och "kamtillsats" iaf de första bytena.

Re: diverse problem med motor och tändning

59
Lemans 65 skrev:Du beställde nya lyftare med va? Medföljer inte nån moly pasta måste du köpa det med den sega modell Crane är bättre än Comps speciellt om man inte startar samma dag smörj nockar samt undersida lyftare.
Sedan ska kammen köras in minst 2000 rpm i 20-30 min variera gärna varvet lite brukar det rekomenderas.
Jag brukar köra inkörningsolja samt "kam" tillsats från crane, comp etc.
Brukar byta oljan direkt efter kaminkörning i med ny och "kamtillsats" iaf de första bytena.
Jag köpte ett kit med kam och lyftare, det står i beskrivningen att det ska medfölja med "assembly lube".
ja, jag hoppas det går smidigt att få ihop det och att få motoren att fungera fint efter kambytet så motorn inte havererar det första den gör ..

// Niklas
GTO66

Re: diverse problem med motor och tändning

60
Innan jag visste bättre plockade jag ihop min 350 med endast Red Line assembly lube (även på kam och lyftare) och körde in 068-kammen med vanlig Biltema 10W-30 olja. Nu sitter samma kam i min 400a och när jag rev ner den för någon vecka sedan var lyftare och kam i perfekt skick. Kör fortfarande med vanlig 10W-30 mineralolja (Q8-olja från Swedol) men med zinktillsats från Comp Cams. Vid nästa oljebyte stuntar jag nog dock i tillsatsen och byter bara oljan.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP