MEN tanken slog mig just, jag har ju aldrig bytt nån kam på en v8 motor förut. Bytte en gång i tiden på en volvo B20 motor.....
Är det något man behöver tänka på ?
Går det att göra detta utan att behöva ta ur motorn ur bilen ? Har nämnligen ingenstans att ta ur motorn, Om man istället tar bort fronten på bilen ?
Lär topparna av eller går det att få bort stötstänger å dylikt ändå ?
Tacksam för svar och tips.
// Niklas
Annons
Re: diverse problem med motor och tändning
47Mest nyfiken , vilken kam har du valt ?
Är också intresserad av hur kambytet göres med motorn kvar i bil ?
Är också intresserad av hur kambytet göres med motorn kvar i bil ?
Re: diverse problem med motor och tändning
48Det blev en summit 2801 kampontiaccc skrev:Mest nyfiken , vilken kam har du valt ?
Är också intresserad av hur kambytet göres med motorn kvar i bil ?
Jaa, jag tycker att det borde gå, på någe jävla vis ..
// Niklas
GTO66
Re: diverse problem med motor och tändning
49Ta bort fläkt och kylare så borde det finnas plats att ta ut kammen? Du behöver inte ta av topparna. Ventilkåpor, insug, valleypan och transmissionskåpa räcker.
Senast redigerad av Burningbird den 28 apr 2015 19:40, redigerad totalt 2 gång.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: diverse problem med motor och tändning
50Måste bara fråga om du beställde en ny kamdrivning också? Inget att snåla på vid byte av kam. Om du inte har den här boken innan så rekommenders den varmt:
http://www.bokus.com/bok/9781613250358/ ... tiac-v-8s/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skicka ett PM om du vill ha hjälp med åtdragningsmoment och liknande så ska jag försöka hjälpa dig.
/Erik
http://www.bokus.com/bok/9781613250358/ ... tiac-v-8s/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skicka ett PM om du vill ha hjälp med åtdragningsmoment och liknande så ska jag försöka hjälpa dig.
/Erik
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: diverse problem med motor och tändning
51ja jag har börjat å skruva isär det mest idag, men vet inte om kammen når så pass långt så den tar i fronten på bilen, återstår att se.Burningbird skrev:Ta bort fläkt och kylare så borde det finnas plats att ta ut kammen? Du behöver inte ta av topparna. Ventilkåpor, insug, valleypan och transmissionskåpa räcker.
nej det glömde väl förstås jag bort att beställa. får göra en till beställning då .// NiklasBurningbird skrev:Måste bara fråga om du beställde en ny kamdrivning också? Inget att snåla på vid byte av kam.
GTO66
Re: diverse problem med motor och tändning
52...och packningssats
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: diverse problem med motor och tändning
53Ja naturligtvisBurningbird skrev:...och packningssats
GTO66
Re: diverse problem med motor och tändning
54Det vore kul med lite bilder på detta projekt då det säkert finns fler med samma ide ?
hur vet man skicket på kamlagren ? Hur byts de ? Nya lyftare medföljer det kammen ?
Ska kammen smörjas in med nån speciell olja /fett ? Tror det finns mycket kunskap på
Detta forum .bra med tips .
hur vet man skicket på kamlagren ? Hur byts de ? Nya lyftare medföljer det kammen ?
Ska kammen smörjas in med nån speciell olja /fett ? Tror det finns mycket kunskap på
Detta forum .bra med tips .
Re: diverse problem med motor och tändning
55Ska dokumentera lite med kameran å lägga upp något fotopontiaccc skrev:Det vore kul med lite bilder på detta projekt då det säkert finns fler med samma ide ?
hur vet man skicket på kamlagren ? Hur byts de ? Nya lyftare medföljer det kammen ?
Ska kammen smörjas in med nån speciell olja /fett ? Tror det finns mycket kunskap på
Detta forum .bra med tips .
/ Niklas
GTO66
Re: diverse problem med motor och tändning
56Har en replacement Carter Quadrajet som satt på min bil 1997-2013 och funkade skitbra.Gängorna till sopparör(inlet threads) är i kanonskick,spjällaxlar i gott skick.Rengjord och inget ärg eller pulvrisering.Förgasaren bör ändå gås igenom,axpumpsmembran,bestyckning etc,etc.Kent bör ju kunna ge dig ett prisförslag på delar och jobb.
Ge mig ett bud vetja,bättre att den kommer till användning.
Ge mig ett bud vetja,bättre att den kommer till användning.
Re: diverse problem med motor och tändning
57låter ju inte allt för dumt! fundera ett pris du istället och återkom med ett PMPeje skrev:Har en replacement Carter Quadrajet som satt på min bil 1997-2013 och funkade skitbra.Gängorna till sopparör(inlet threads) är i kanonskick,spjällaxlar i gott skick.Rengjord och inget ärg eller pulvrisering.Förgasaren bör ändå gås igenom,axpumpsmembran,bestyckning etc,etc.Kent bör ju kunna ge dig ett prisförslag på delar och jobb.
Ge mig ett bud vetja,bättre att den kommer till användning.
// Niklas
GTO66
Re: diverse problem med motor och tändning
58Du beställde nya lyftare med va? Medföljer inte nån moly pasta måste du köpa det med den sega modell Crane är bättre än Comps speciellt om man inte startar samma dag smörj nockar samt undersida lyftare.
Sedan ska kammen köras in minst 2000 rpm i 20-30 min variera gärna varvet lite brukar det rekomenderas.
Jag brukar köra inkörningsolja samt "kam" tillsats från crane, comp etc.
Brukar byta oljan direkt efter kaminkörning i med ny och "kamtillsats" iaf de första bytena.
Sedan ska kammen köras in minst 2000 rpm i 20-30 min variera gärna varvet lite brukar det rekomenderas.
Jag brukar köra inkörningsolja samt "kam" tillsats från crane, comp etc.
Brukar byta oljan direkt efter kaminkörning i med ny och "kamtillsats" iaf de första bytena.
Re: diverse problem med motor och tändning
59Jag köpte ett kit med kam och lyftare, det står i beskrivningen att det ska medfölja med "assembly lube".Lemans 65 skrev:Du beställde nya lyftare med va? Medföljer inte nån moly pasta måste du köpa det med den sega modell Crane är bättre än Comps speciellt om man inte startar samma dag smörj nockar samt undersida lyftare.
Sedan ska kammen köras in minst 2000 rpm i 20-30 min variera gärna varvet lite brukar det rekomenderas.
Jag brukar köra inkörningsolja samt "kam" tillsats från crane, comp etc.
Brukar byta oljan direkt efter kaminkörning i med ny och "kamtillsats" iaf de första bytena.
ja, jag hoppas det går smidigt att få ihop det och att få motoren att fungera fint efter kambytet så motorn inte havererar det första den gör ..
// Niklas
GTO66
Re: diverse problem med motor och tändning
60Innan jag visste bättre plockade jag ihop min 350 med endast Red Line assembly lube (även på kam och lyftare) och körde in 068-kammen med vanlig Biltema 10W-30 olja. Nu sitter samma kam i min 400a och när jag rev ner den för någon vecka sedan var lyftare och kam i perfekt skick. Kör fortfarande med vanlig 10W-30 mineralolja (Q8-olja från Swedol) men med zinktillsats från Comp Cams. Vid nästa oljebyte stuntar jag nog dock i tillsatsen och byter bara oljan.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP