Annons

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

16
Både Pontiac och Chevrolet lättade sina "racer" bilar på tidigt 60-tal.Super Dutyn och Z11 är väl ett par bra exempel där man använde en hel del aluminium.Vad gäller kylningen så byggde ex Chevy mellan 1.3-1.6 miljoner bilar en årsmodell(1963)!
Vore ju jävligt kul att vara reklamationshanterare om det kom in 1.6 miljoner kylare en måndagsmorgon!! Nog visste dom vad dom höll på med.
Annons

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

17
Självklart säljer jag Ac Delco´s termostater också. :)
Termostaten heter 131-87.
Alla delar jag säljer är nya!
Tyvärr är det så att de flesta nytillverkade delarna idag inte håller samma kvalité som originaldelarna...
Borde kanske inte jag som livnär mig på att sälja delar skriva men det är tyvärr så. Och just därför förespråkar jag GM original då dessa finns. Ac Delco var original på alla GM bilar!

Och visst har du rätt, det har ju sedan dessa bilar tillverkades skett en utveckling till det bättre i många avseeden.
Ta bara detta med tändning!
Man började trevande tidigt med elektronisk tändning och idag finns ju inget annat.
Likadant med förgasare, finns ju inte idag.
Sen är det ju upp till var och en hur man vill ha sin bil utrustad men rent tekniskt borde man byta ut en hel del delar på våra gamla bilar för att få ut högsta effekt och minsta bensinförbrukning.
Och jag håller med dig om "Pontiac visste vad dom gjorde, när dom byggde bilar", det var på den tiden det!

Jag själv föredrar dock att ha bilen som från fabrik, förutom en elektronisk tändning från Ignitor och avgassystem från Pypes. Lätta saker att återställa.
Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

18
Peje skrev:Både Pontiac och Chevrolet lättade sina "racer" bilar på tidigt 60-tal.Super Dutyn och Z11 är väl ett par bra exempel där man använde en hel del aluminium.Vad gäller kylningen så byggde ex Chevy mellan 1.3-1.6 miljoner bilar en årsmodell(1963)!
Vore ju jävligt kul att vara reklamationshanterare om det kom in 1.6 miljoner kylare en måndagsmorgon!! Nog visste dom vad dom höll på med.
Nu var det väl inte den aluminiumen jag skrev om?
Utan aluminium i kylsystemet?
Vad en motorhuv t.ex i aluminium har att göra med ett kylsystem har jag svårt att se...
Läs denna tråd!
http://www.teokonsult.se/pdf-filer/Korr ... l-2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

19
Själva poängen med att ha en gammal klassiker är för mig att den ska se ut som och fungera precis som den gjorde från fabrik.

Jag har svårt att se gänget med original T-Ford åka omkring med ett Holley-insprut och em Accel HEI-fördelare, bara för att det skulle dra mindre soppa?

Tänk om folk i allmänhet visste vilken potential det finns i original-grejorna på en Pontiac V8, då skulle de aldrig öppna en "race-parts" katalog och få motorn att se ut som en julgran och stoppa i en "modern" kam som låter som en topfuel på tomgång för att sedan tvärdö vid 4000 varv.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

20
Håkan S skrev:
Peje skrev:Både Pontiac och Chevrolet lättade sina "racer" bilar på tidigt 60-tal.Super Dutyn och Z11 är väl ett par bra exempel där man använde en hel del aluminium.Vad gäller kylningen så byggde ex Chevy mellan 1.3-1.6 miljoner bilar en årsmodell(1963)!
Vore ju jävligt kul att vara reklamationshanterare om det kom in 1.6 miljoner kylare en måndagsmorgon!! Nog visste dom vad dom höll på med.
Nu var det väl inte den aluminiumen jag skrev om?
Utan aluminium i kylsystemet?
Vad en motorhuv t.ex i aluminium har att göra med ett kylsystem har jag svårt att se...
Läs denna tråd!
http://www.teokonsult.se/pdf-filer/Korr ... l-2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Håkan
Oj,nu börjar vi visst bli griniga.Försökte visa att dom kunde redan för 50 år sen.Är ju ett under att bilarna har gått att köra utan eftermarknadsprodukter.

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

21
Peje skrev:
Håkan S skrev:
Peje skrev:Både Pontiac och Chevrolet lättade sina "racer" bilar på tidigt 60-tal.Super Dutyn och Z11 är väl ett par bra exempel där man använde en hel del aluminium.Vad gäller kylningen så byggde ex Chevy mellan 1.3-1.6 miljoner bilar en årsmodell(1963)!
Vore ju jävligt kul att vara reklamationshanterare om det kom in 1.6 miljoner kylare en måndagsmorgon!! Nog visste dom vad dom höll på med.
Nu var det väl inte den aluminiumen jag skrev om?
Utan aluminium i kylsystemet?
Vad en motorhuv t.ex i aluminium har att göra med ett kylsystem har jag svårt att se...
Läs denna tråd!
http://www.teokonsult.se/pdf-filer/Korr ... l-2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Håkan
Oj,nu börjar vi visst bli griniga.Försökte visa att dom kunde redan för 50 år sen.Är ju ett under att bilarna har gått att köra utan eftermarknadsprodukter.
Peje,
Jag är inte alls grinig, vill bara att diskussionen ska föras på rätt plan.
Läste du min länk?
Jag vill endast ge folk i Pontiac världen rätt information.
Kan någon ge mig ett exempel på aluminiumkylare i ett kylsystem från fabrik från 50-60 tal?

Nu talar vi inte om racebilar utan bilar sålda till vanliga kunder!

Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

23
Peje skrev:Yes,har läst.Om man ändå vill använda en alukylare,i vilket sammanhang är dom bäst? Enbart för racing? Bättre värmeavledning?
Förklara gärna för mig som är utvecklingstörd på detta område.
Haha!
Utvecklingsstörd, du är go du! :)

Man kan ju använda dom i alla olika bilar bara man vet vad som gäller.
Aluminium är lättare och avleder värme fortare vilket ju är bra både i race bilar och andra.
Visst användes aluminium även i äldre motorer men då var det gjutna delar. Tex i mitt RA IV
insug men det är inte lätt att hitta bra begagnade som inte är söndereroderade...
En kylare är väldigt tunn och det krävs inte så mycket för att den skall erodera.
Samtidigt är det ju så att alla gamla motorer inte innehåller metaller som inte går ihop med aluminium.
Så, alla får väl själva bilda sig en uppfattning som vanligt...

Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

24
The Judge skrev:Själva poängen med att ha en gammal klassiker är för mig att den ska se ut som och fungera precis som den gjorde från fabrik.

Jag har svårt att se gänget med original T-Ford åka omkring med ett Holley-insprut och em Accel HEI-fördelare, bara för att det skulle dra mindre soppa?

Tänk om folk i allmänhet visste vilken potential det finns i original-grejorna på en Pontiac V8, då skulle de aldrig öppna en "race-parts" katalog och få motorn att se ut som en julgran och stoppa i en "modern" kam som låter som en topfuel på tomgång för att sedan tvärdö vid 4000 varv.
På tal om originaldelar, Holley etc. Har hört att du är en j*vel på att bestycka förgasare? Stämmer det?
Har just nu en Holley 850 förgasare + Holley Street Dominator insug. Är på jakt efter original insug + Rochester förgasare. Nåt som du kan rekommendera?
Har inga pengar för det ännu, men tids nog så ska jag försöka införskaffa mig det!
Tänkte isf, om du hade lust att bestycka Rochestern åt mig?
Tyvärr kommer du att skratta åt mig, och säga åt mig att byta kamaxel, men det kommer inte på fråga! Inte än på några år iaf. :)
Du kanske tom. har insug + förgasare till salu?

Håkan S skrev:Självklart säljer jag Ac Delco´s termostater också. :)
Termostaten heter 131-87.
Alla delar jag säljer är nya!
Tyvärr är det så att de flesta nytillverkade delarna idag inte håller samma kvalité som originaldelarna...
Borde kanske inte jag som livnär mig på att sälja delar skriva men det är tyvärr så. Och just därför förespråkar jag GM original då dessa finns. Ac Delco var original på alla GM bilar!

Och visst har du rätt, det har ju sedan dessa bilar tillverkades skett en utveckling till det bättre i många avseeden.
Ta bara detta med tändning!
Man började trevande tidigt med elektronisk tändning och idag finns ju inget annat.
Likadant med förgasare, finns ju inte idag.
Sen är det ju upp till var och en hur man vill ha sin bil utrustad men rent tekniskt borde man byta ut en hel del delar på våra gamla bilar för att få ut högsta effekt och minsta bensinförbrukning.
Och jag håller med dig om "Pontiac visste vad dom gjorde, när dom byggde bilar", det var på den tiden det!

Jag själv föredrar dock att ha bilen som från fabrik, förutom en elektronisk tändning från Ignitor och avgassystem från Pypes. Lätta saker att återställa.
Håkan

Okej! Låter bra! Kanske gör en beställning av dig då, efter att jag fått lön! :)
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

25
Vore kul att prata lite med dig så ring gärna på 013-125622 alla vardagar 8-12 samt 13-17 utom onsdagar.
Vad gäller Holley så kan du söka på forumet och finna många åsikter.
Men kom dock ihåg att flera biltillverkare använde Holley på deras Hi-Performance bilar med stor framgång.
Dock inte Pontiac som framgått flera gånger på detta forum...
Pontiacs ingenjörer var säkert mycket smartare än alla andra på den tiden...
Men inom racekretsar var enbart Rochester med i standard klasserna, gissa varför?

Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

26
Att Holley användes på ett fåtal fabriksracers berodde på att dessa fabriksracers köptes av racers som var vana att skruva på just Holley förgasare, inte för att Holley, som är en 50-talskonstuktion, skulle vara en bättre förgasare.
Även Pontiacs RAV använde Holley-förgasare av ovan nämnda anledning. Tyvärr hamnade denna motor aldrig i nå´n produktionsbil till allmänheten.

För andra som behövde körbarhet, prestanda och ekonomi så användes den mest utvecklade USA-bils förgasaren.
Quadrajeten används som sagt i Stock/SuperStock och en del GT-klasser med motorer uppåt 900 hästar och 9 sekunder på 402 meter, vilket sällan används på "gatan".

BeerHunter, jag måste ha missat vilken kamaxel du använder?
Men om du inte ska varva mer än 7000 varv så rekommenderar jag ett 1968-72 Pontiac Q-jet insug och jag hjälper dig gärna med bestyckningen/kalibreringen.
Om du inte hittar nå´t bra Q-jet ämne att "bygga" av så har jag en del på hyllan i.s.f.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

27
Håkan S skrev:Vore kul att prata lite med dig så ring gärna på 013-125622 alla vardagar 8-12 samt 13-17 utom onsdagar.
Vad gäller Holley så kan du söka på forumet och finna många åsikter.
Men kom dock ihåg att flera biltillverkare använde Holley på deras Hi-Performance bilar med stor framgång.
Dock inte Pontiac som framgått flera gånger på detta forum...
Pontiacs ingenjörer var säkert mycket smartare än alla andra på den tiden...
Men inom racekretsar var enbart Rochester med i standard klasserna, gissa varför?

Håkan
Kanske slår dig en pling till veckan! :)

The Judge skrev:Att Holley användes på ett fåtal fabriksracers berodde på att dessa fabriksracers köptes av racers som var vana att skruva på just Holley förgasare, inte för att Holley, som är en 50-talskonstuktion, skulle vara en bättre förgasare.
Även Pontiacs RAV använde Holley-förgasare av ovan nämnda anledning. Tyvärr hamnade denna motor aldrig i nå´n produktionsbil till allmänheten.

För andra som behövde körbarhet, prestanda och ekonomi så användes den mest utvecklade USA-bils förgasaren.
Quadrajeten används som sagt i Stock/SuperStock och en del GT-klasser med motorer uppåt 900 hästar och 9 sekunder på 402 meter, vilket sällan används på "gatan".

BeerHunter, jag måste ha missat vilken kamaxel du använder?
Men om du inte ska varva mer än 7000 varv så rekommenderar jag ett 1968-72 Pontiac Q-jet insug och jag hjälper dig gärna med bestyckningen/kalibreringen.
Om du inte hittar nå´t bra Q-jet ämne att "bygga" av så har jag en del på hyllan i.s.f.
Okej, låter bra!
Har skickat PM med lite info!
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400