Annons

Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

1
Hej!

Har problem med att motorn blir väldigt het om man cruisar/står på tomgång.
Tempen ligger på ca 80-85 grader när jag ligger i ca 70-90km/h. Men så fort jag börjar köra långsammare, så ökar tempen rätt snabbt upp till 90-kokpunkt.
Blir väldigt orolig om man råkar hamna bakom någon som kör sakta, och utan möjlighet för omkörning... Cruising är ju bara att utesluta, tråkigt nog!

Sitter 2st elfläktar framför kylaren som är termostatstyrd. Har dessutom monterat en brytare inne i kupén som gör det möjligt att starta fläktarna "manuellt" trots att motorn är kall.
Kylaren ska tydligen vara en bra och rejäl kylare, enligt verkstaden som kollade om det fanns läckage/hål i den.
Tror det kan vara en originalkylare från samma bil som motorn kommer ifrån.

Däremot är fläktkopplingen/lamellkopplingen sönder. Kan nästan hålla fast fläkten med fingrarna när motorn är igång (och varm/het).
Hade därför tänkt köpa en ny sådan + nya fläktblad.
Men när jag kollar så ser jag att det finns "FÖR LAMELLKOPPLING" och "För HD KYLNING"? Vad menas med "HD KYLNING"?

Vad rekommenderar ni, för bästa kylförmåga?

Tänkte beställa från NorrlandsCustom (http://webshop.norrlandscustom.com/kata ... flakt.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;)
Och/eller HansenRacing (http://www.hansenkatalogen.se/" onclick="window.open(this.href);return false;)


Tack på förhand!!!

Bilen i fråga är en Firebird -71 med Pontiac 428 -69
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400
Annons

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

2
Min Firebird med nyrenoverad 400 gör likadant, ligger på 78-80grader i landsvägsfart men under 40km/h och på tomgång sticker mätaren iväg mot 110-120grader efter några minuter... Jag ska prova med ny fläktkoppling och mindre remskiva på vattenpumpen i sommar. Följer tråden och hoppas du hittar en lösning på problemet.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

3
Burningbird skrev:Min Firebird med nyrenoverad 400 gör likadant, ligger på 78-80grader i landsvägsfart men under 40km/h och på tomgång sticker mätaren iväg mot 110-120grader efter några minuter... Jag ska prova med ny fläktkoppling och mindre remskiva på vattenpumpen i sommar. Följer tråden och hoppas du hittar en lösning på problemet.

Okej, ja det va ju faktiskt en bra grej med mindre remskiva.
Hoppas du får till det också!
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

4
HD står för Heavy Duty. Alltså kraftigare kylning. Låter som du ska byta kopplingen först. Sitter det en termostat i motorn? Många plockar bort den i tron att det ska hjälpa vilket det sällan eller aldrig gör. Jag hade samma problem med min gamla GTO och där var det callpaketet i kylaren som var igensatt. Provade att skölja ur det gamla utan lycka... Bytte till nytt cellpaket och problemet var löst!
Men som sagt du bör nog prova att byta kopplingen först. Jag säljer 2 typer av HD kopplingar, en eftermarknads och en mera lik originalet. Slå en signal om du är intresserad! 013-125622 8-12 samt 13-17.
Håkan
Americano Enterprises
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

5
Håkan S skrev:HD står för Heavy Duty. Alltså kraftigare kylning. Låter som du ska byta kopplingen först. Sitter det en termostat i motorn? Många plockar bort den i tron att det ska hjälpa vilket det sällan eller aldrig gör. Jag hade samma problem med min gamla GTO och där var det callpaketet i kylaren som var igensatt. Provade att skölja ur det gamla utan lycka... Bytte till nytt cellpaket och problemet var löst!
Men som sagt du bör nog prova att byta kopplingen först. Jag säljer 2 typer av HD kopplingar, en eftermarknads och en mera lik originalet. Slå en signal om du är intresserad! 013-125622 8-12 samt 13-17.
Håkan
Americano Enterprises
Aha, okej!
Nej inte det, men det kanske vore en idé att köpa en och montera dit? Förra ägaren som tog bort den.
Okej!
Ser nu att fläktbladen är rätt dyr. Onödigt att köpa nya såna, ifall det skulle göra susen med en ny koppling.

Vad är det för pris? HD låter ju bra...? Vill ha så bra kylning som möjligt. Ska vara rejäla grejjer!
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

6
En viktig del är ju att blocket är rent och kylvätskan kan cirkulera.Vid min renovering låg det som seg lera i kanalerna och runt cylindrarna.Stod med en lång skruvmejsel och skrapade och det blev HÖGAR med skit.Ändå var blocket ångtvättat i timmar hos motorrenoveraren! Här kommer korrekt blandning av vatten och glykol in i bilden.Många häller tyvärr bara i vatten under sommartid och det rostar hej vilt i motorn.Provade att spola ur en Buick 55:a motor med en polare och det fick Gangesfloden att verka kristallklart!! All denna igensättning blir ju som en åderförkalkning och det finns inga elfläktar i världen som kan hjälpa.

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

7
BeerHunter skrev:
Håkan S skrev:HD står för Heavy Duty. Alltså kraftigare kylning. Låter som du ska byta kopplingen först. Sitter det en termostat i motorn? Många plockar bort den i tron att det ska hjälpa vilket det sällan eller aldrig gör. Jag hade samma problem med min gamla GTO och där var det callpaketet i kylaren som var igensatt. Provade att skölja ur det gamla utan lycka... Bytte till nytt cellpaket och problemet var löst!
Men som sagt du bör nog prova att byta kopplingen först. Jag säljer 2 typer av HD kopplingar, en eftermarknads och en mera lik originalet. Slå en signal om du är intresserad! 013-125622 8-12 samt 13-17.
Håkan
Americano Enterprises
Aha, okej!
Nej inte det, men det kanske vore en idé att köpa en och montera dit? Förra ägaren som tog bort den.
Okej!
Ser nu att fläktbladen är rätt dyr. Onödigt att köpa nya såna, ifall det skulle göra susen med en ny koppling.
Sitter det ingen termostat i motorn och kopplingen är slut har du nog ringat in problemet!!!
Beställ nya så kanske problemet är borta!
Vad är det för pris? HD låter ju bra...? Vill ha så bra kylning som möjligt. Ska vara rejäla grejjer!
PM:a för pris eller ring på 013-125622 8-12 samt 13-17 imorgon.
Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

8
BeerHunter, kolla igenom min lista:

Först ett par noteringar, fabriken visste vad de gjorde när de byggde bilen.
Din bil ska ha thermoclutch-fläkt (gärna HD men inget krav), fläktkåpa, termostat (195°F), 50/50 vatten/glykol.
Den ska INTE ha el-fläktar monterade på kylaren som hindrar luften att passera genom elementet.
Och, det är fullständigt normalt att tempen går upp vid kö-körning, vid 245° tänds varningslampan, innan dess är det inget att bry sig om.
Normal drift-temperatur på motorn är runt 195°F, försök INTE att få den att gå kallare för då ökar slitaget och bränsleförbrukningen.

Några orsaker till varmgång:

För mager bränsle/luftblandning (Kolla även bränslepump och filter)
Felaktig tändinställning och eller tändkurva
Igensatt kylare/kollapsade kylarslangar (strypt flöde)
Igensatta kylkanaler i motorn (strypt flöde)
Kärvande termostat / felaktig termostat
Dålig vattenpump
Felaktig hastighet på pumpen (för snabb/för långsam)
För tjock kylare
Fel/felaktigt kylarlock
Kåpa saknas vid fläkten
Felaktig position av fläkten i förhållande till kåpan
Dålig design av fläkt - Original fabrikstyp fungerar vanligen bäst
Högflödes eller högtrycks oljepump
Elektrisk fläkt (dragande/tryckande) Hindrar luftflödet
För mycket Glykol
Fel typ av Glykol
Flödestest: Börja med kall motor. Tag av kylarlocket. Starta motorn. Få upp motortemperaturen så att termostaten öppnar. Öka motorvarvet till 2000varv. Om kylarvätskan då flödar ur kylaren så är det en strypning av flödet i kylsystemet. Detta måste åtgärdas för korrekt kylning.
Fel typ av tändstift (värmetal)
Fel typ av bränsle (prova 98 oktan, E85 får motorn att gå magert)
Avgaser i kylsystemet p.g.a. spricka i toppen eller trasig topplockspackning. Kolla efter koloxid i kylaren hos en verkstad med den utrustningen. Tag av kylarlocket och kolla om det skummar om kylvätskan vid start av kall motor.

Hoppas detta hjälper en aning.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

11
Tack för svar, alla!
Motorn är nyrenoverad, och har nog rätt okej blandning av glykol+vatten (typ som min vanliga svensson-bil).

--------------------
Lympis skrev:Jag hade med samma problem att den gick upp i temp.

Så jag gjorde som Håkan.
Lämna in Kylaren på renovering. Nu kan jag stå i timmar.
Okej, jo jag har tankar på att köpa en helt ny kylare faktiskt.

The Judge skrev:BeerHunter, kolla igenom min lista:

Först ett par noteringar, fabriken visste vad de gjorde när de byggde bilen.
Din bil ska ha thermoclutch-fläkt (gärna HD men inget krav), fläktkåpa, termostat (195°F), 50/50 vatten/glykol.
Den ska INTE ha el-fläktar monterade på kylaren som hindrar luften att passera genom elementet.
Och, det är fullständigt normalt att tempen går upp vid kö-körning, vid 245° tänds varningslampan, innan dess är det inget att bry sig om.
Normal drift-temperatur på motorn är runt 195°F, försök INTE att få den att gå kallare för då ökar slitaget och bränsleförbrukningen.

Några orsaker till varmgång:

För mager bränsle/luftblandning (Kolla även bränslepump och filter)
Felaktig tändinställning och eller tändkurva
Igensatt kylare/kollapsade kylarslangar (strypt flöde)
Igensatta kylkanaler i motorn (strypt flöde)
Kärvande termostat / felaktig termostat
Dålig vattenpump
Felaktig hastighet på pumpen (för snabb/för långsam)
För tjock kylare
Fel/felaktigt kylarlock
Kåpa saknas vid fläkten
Felaktig position av fläkten i förhållande till kåpan
Dålig design av fläkt - Original fabrikstyp fungerar vanligen bäst
Högflödes eller högtrycks oljepump
Elektrisk fläkt (dragande/tryckande) Hindrar luftflödet
För mycket Glykol
Fel typ av Glykol
Flödestest: Börja med kall motor. Tag av kylarlocket. Starta motorn. Få upp motortemperaturen så att termostaten öppnar. Öka motorvarvet till 2000varv. Om kylarvätskan då flödar ur kylaren så är det en strypning av flödet i kylsystemet. Detta måste åtgärdas för korrekt kylning.
Fel typ av tändstift (värmetal)
Fel typ av bränsle (prova 98 oktan, E85 får motorn att gå magert)
Avgaser i kylsystemet p.g.a. spricka i toppen eller trasig topplockspackning. Kolla efter koloxid i kylaren hos en verkstad med den utrustningen. Tag av kylarlocket och kolla om det skummar om kylvätskan vid start av kall motor.

Hoppas detta hjälper en aning.....
Nyrenoverad motor av motorverkstad (allt utbytt/genomgånget).

En rejäl fläktkåpa har jag. Väldigt täckande.

Elfläktar: Tycker det känns rätt bra att jag dom sitter där dom sitter, när man kör sakta eller stannar. Känns bra att fläktarna snurrar medans motorn är glödhet och avstängd? Dom borde ju hjälpa till att kyla en hel del? Luftflödet är rätt saftigt när fläktarna går.
Men samtidigt blockerar ju elfläktsvingarna mycket av luft, desto fortarare man kör...

Nytt bränslefilter

Minns inte tändningen just nu, men "standard" iaf. 6-9 grader? Kan det stämma tro?

Igensatt kylare vet jag inte. Lämnade in den för att kolla så den va tät iaf. Kylarslangar = OK

Termostat = Ingen

Vattenpumpen (original) tycktes det inte vara något fel på

För tjock kylare. Nja det vet jag inte? Hur menar du? Är högst troligt från samma bil (typ Bonneville, eller annan Full-size).

Kylarlock, original som sitter på kylaren. Tätt.

Kåpa finns. Rejält och bra byggd från tidigare ägare.

Originalfläkt (dock så är kopplingen väck)

Oljepumpen heter M54D (?)

Elektrisk fläkt: Ja

Glykol (typ, blandning): Minns inte riktigt märke, men kvalitétsglykol iaf. Blandningen är TYP 50/50

Fick med tändstift från motorverkstaden, så det är kvalité och antagligen "rätt".

Bränsle: 95 + blyersättning

Topparna genomgångna av motorverkstaden = Toppar OK. Packningar = nya.


Hade velat fixa till så ALLT blir perfekt, men har tyvärr inte ekonomin för det. Tänkte börja i den enklaste, och billigaste änden av listan.
Som fläktkoppling tex... Köper jag en ny sådan, och märker skillnad så kan man ju vara nöjd! Är man inte helt nöjd så får man testa andra saker. En och en sak i taget. Men gärna dom billigare som sagt.
Termostat, kanske vore en idé att köpa och montera? Tidigare ägare sa att motorn blev varm, så antar att det va därför han testade att ta bort den. Antar att den blev lite svalare med tanke på att han inte monterade tillbaka den.
Tack för svar! :D
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

12
Fabriken satte inte dit en termostat för att det var roligt och om de kunde spara den kostnaden så skulle de garanterat göra detta.
Termostaten reglerar motorns temperatur, så det är rätt givet att du måste skaffa en sån (195°F).

Att kylare är tät är ingen garanti att kylvätska kan passera igenom den.
Om man lägger 10-tusentals kronor på att renovera motorn så är det en mer än god ide´att byta ut den 40-50 år gamla igensatta kylaren, eller åtminstone byta ut kylelementet mellan tankarna!
El-fläktarna sitter i vägen för luften som ska passera genom kylaren, dessa måste bort!
"Blyersättning" är ormolja och enda syftet med den är att tömma din plånbok och sätta igen förgasaren med gula avfällningar, det finns INGEN anledning att hälla detta i tanken.

Det biligaste sättet att få bilen att fungera som avsett är att använda samma grejor som satt där från fabrik och att serva dessa på ett fackmannamässigt sätt.
Att kolla om tändstiften är de rätta är inte svårt, vem litar på en bilverkstad?

Det finns alltid fler anledningar till varför en bil byter ägare, en anledning är att förra ägaren tröttnat på sin illa fungerande bil och inte har tålamod att ställa den tillrätta på ett vettigt sätt, sen är karusellen igång.....

Du får ursäkta att jag är lite "rakt på sak" men jag har sett denna historia om och om igen under de 35+ år som jag hållit på med dessa bilar.

Det finns inga genvägar, som att exempelvis ta bort termostaten, om man vill få bilen att fungera som avsett, det som gäller är att ge bilen en korrekt service, det är allt.
Och hur den utförs finns beskriven i Pontiac Service Manual för din bil och årsmodell.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

13
The Judge skrev:Fabriken satte inte dit en termostat för att det var roligt och om de kunde spara den kostnaden så skulle de garanterat göra detta.
Termostaten reglerar motorns temperatur, så det är rätt givet att du måste skaffa en sån (195°F).

Att kylare är tät är ingen garanti att kylvätska kan passera igenom den.
Om man lägger 10-tusentals kronor på att renovera motorn så är det en mer än god ide´att byta ut den 40-50 år gamla igensatta kylaren, eller åtminstone byta ut kylelementet mellan tankarna!
El-fläktarna sitter i vägen för luften som ska passera genom kylaren, dessa måste bort!
"Blyersättning" är ormolja och enda syftet med den är att tömma din plånbok och sätta igen förgasaren med gula avfällningar, det finns INGEN anledning att hälla detta i tanken.

Det biligaste sättet att få bilen att fungera som avsett är att använda samma grejor som satt där från fabrik och att serva dessa på ett fackmannamässigt sätt.
Att kolla om tändstiften är de rätta är inte svårt, vem litar på en bilverkstad?

Det finns alltid fler anledningar till varför en bil byter ägare, en anledning är att förra ägaren tröttnat på sin illa fungerande bil och inte har tålamod att ställa den tillrätta på ett vettigt sätt, sen är karusellen igång.....

Du får ursäkta att jag är lite "rakt på sak" men jag har sett denna historia om och om igen under de 35+ år som jag hållit på med dessa bilar.

Det finns inga genvägar, som att exempelvis ta bort termostaten, om man vill få bilen att fungera som avsett, det som gäller är att ge bilen en korrekt service, det är allt.
Och hur den utförs finns beskriven i Pontiac Service Manual för din bil och årsmodell.....

Ska köpa en termostat också på samma gång... Handlar ju inte om så mycket pengar.
En ny kylare har jag haft i tankarna också. Men tror jag börjar med fläktkoppling + termostat.
Okej, så blyersättning är bara onödigt? Tanka 95 som tidigare, skippa blyersättning, sen gasa?

Jo visst är det väl så. Inte jag som har editerat bilen sedan den rullade ut från fabriken runt 1970-1971. Satt säkert en 350 eller liknande i den från begynnelsen.
Nu råkar det sitta en 428:a i den, och har inga planer på att byta spis. Pontiac byggde aldrig Firebirds med 428. Säkert bättre luftcirkulation i en Full-size med denna motor. Nu är det tight som f*n! Har haft planer på att testa att ta bort innerskärmarna... Men tror jag skippar det med tanke på att motorutrymmet lätt blir grisigt av smuts.

Tändstift: Champion RJ18YC


Tack återigen!
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

14
BeerHunter skrev:
The Judge skrev:Fabriken satte inte dit en termostat för att det var roligt och om de kunde spara den kostnaden så skulle de garanterat göra detta.
Termostaten reglerar motorns temperatur, så det är rätt givet att du måste skaffa en sån (195°F).

Att kylare är tät är ingen garanti att kylvätska kan passera igenom den.
Om man lägger 10-tusentals kronor på att renovera motorn så är det en mer än god ide´att byta ut den 40-50 år gamla igensatta kylaren, eller åtminstone byta ut kylelementet mellan tankarna!
El-fläktarna sitter i vägen för luften som ska passera genom kylaren, dessa måste bort!
"Blyersättning" är ormolja och enda syftet med den är att tömma din plånbok och sätta igen förgasaren med gula avfällningar, det finns INGEN anledning att hälla detta i tanken.

Det biligaste sättet att få bilen att fungera som avsett är att använda samma grejor som satt där från fabrik och att serva dessa på ett fackmannamässigt sätt.
Att kolla om tändstiften är de rätta är inte svårt, vem litar på en bilverkstad?

Det finns alltid fler anledningar till varför en bil byter ägare, en anledning är att förra ägaren tröttnat på sin illa fungerande bil och inte har tålamod att ställa den tillrätta på ett vettigt sätt, sen är karusellen igång.....

Du får ursäkta att jag är lite "rakt på sak" men jag har sett denna historia om och om igen under de 35+ år som jag hållit på med dessa bilar.

Det finns inga genvägar, som att exempelvis ta bort termostaten, om man vill få bilen att fungera som avsett, det som gäller är att ge bilen en korrekt service, det är allt.
Och hur den utförs finns beskriven i Pontiac Service Manual för din bil och årsmodell.....

Ska köpa en termostat också på samma gång... Handlar ju inte om så mycket pengar.
En ny kylare har jag haft i tankarna också. Men tror jag börjar med fläktkoppling + termostat.
Okej, så blyersättning är bara onödigt? Tanka 95 som tidigare, skippa blyersättning, sen gasa?

Jo visst är det väl så. Inte jag som har editerat bilen sedan den rullade ut från fabriken runt 1970-1971. Satt säkert en 350 eller liknande i den från begynnelsen.
Nu råkar det sitta en 428:a i den, och har inga planer på att byta spis. Pontiac byggde aldrig Firebirds med 428. Säkert bättre luftcirkulation i en Full-size med denna motor. Nu är det tight som f*n! Har haft planer på att testa att ta bort innerskärmarna... Men tror jag skippar det med tanke på att motorutrymmet lätt blir grisigt av smuts.

Tändstift: Champion RJ18YC


Tack återigen!
Tycker du börjar i rätt ände. Byt ut och sätt dit de trasiga och saknade delarna. Utan termostat är risken stor att kylvattnet går för fort genom kylaren och inte kyls av ordentligt så gör som Kent skriver sätt dit en termostat på 195°F, gärna en från Ac Delco! Vad gäller 428 kontra 350 så är motorerna precis lika stora och har vad gäller dina problem ingen som helst betydelse. Tändstiften skulle jag byta direkt till Ac Delco R45S. Jag säljer endast Ac Delco av den enkla anledningen att dom är bäst till Pontiacs motorer och Champions RJ18YC är för mjuka! När du gjort detta och om det inte hjälpt skulle jag renovera din gamla kylare eftersom tankarna är täta. Och vad du än gör, köp ingen ny aluminium kylare! Aluminium går inte bra ihop med vissa andra metaller, en av anledningarna till att gamla motorer inte hade några delar av aluminium i kylsystemet.
Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Behöver hjälp/råd ang. motorkylning (motorfläkt)

15
Håkan S skrev:
Tycker du börjar i rätt ände. Byt ut och sätt dit de trasiga och saknade delarna. Utan termostat är risken stor att kylvattnet går för fort genom kylaren och inte kyls av ordentligt så gör som Kent skriver sätt dit en termostat på 195°F, gärna en från Ac Delco! Vad gäller 428 kontra 350 så är motorerna precis lika stora och har vad gäller dina problem ingen som helst betydelse. Tändstiften skulle jag byta direkt till Ac Delco R45S. Jag säljer endast Ac Delco av den enkla anledningen att dom är bäst till Pontiacs motorer och Champions RJ18YC är för mjuka! När du gjort detta och om det inte hjälpt skulle jag renovera din gamla kylare eftersom tankarna är täta. Och vad du än gör, köp ingen ny aluminium kylare! Aluminium går inte bra ihop med vissa andra metaller, en av anledningarna till att gamla motorer inte hade några delar av aluminium i kylsystemet.
Håkan
Låter bra!
Jo jag såg Hansen hade en sån termostat.
Okej! Kanske man skulle ha köpt fläktkopplingen och tändstift av dig. Kanske tom. säljer termostat också? Är HeavyDutyn ny eller begagnad?
Aha, hade isf. planer på att köpa en alu-kylare, men isf. är det ju bättre att lämna in min nuvarande. Man vill ju gärna tro att nya grejjer ska vara bättre än det som gjordes förr i tiden...?
"Pontiac visste vad dom gjorde, när dom byggde bilar" - Jo, visst! Det förnekar jag inte, men på den tiden kanske inte vissa saker va uppfunnet osv. Kanske dyrt material osv.
Därför jag får för mig att eftermarknadsgrejjer ska mera utstuderat och bättre än äldre grejjer. :)
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400