Annons

Motortemperaturen varierar med marschfarten

1
Hej.

Tack för alla svar och tips på tidigare frågor/problem. Nytt större batteri, kraftigare generator och en översyn av ministarterns kontaktytorna/jord rådde bot på startsvårigheterna jag hade :)

Nu när jag under sommaren fått lite fler mil "innanför västen" i min pärla har jag fått lite bättre "bild" av temperaturen i motorn. Jag vet dock inte vad som kan vara problemet men att delta i någon cruising går fortfarande inte för då börjar tempen klättra. Vad jag också märker är ett tydligt samband mellan marschfart och vilken temperatur tempmätaren visar. Kör jag tex ca 100 km/h står tempmätaren på ca 4F högre än om jag håller 80 km/h då den står på omkring 204F. Och gör jag en acceleration vid tex en omkörning går tempen upp mot 210-212F men går tillbaka igen.

Har som jag tidigare nämnt tänkt gå igenom Kents punktlista som han rekommenderar till personer vars bilar går varma etc. Men tänkte ändå slänga ut denna "extra" information om sambandet mellan fart och temp. Tacksam för alla tankar och funderinger som ni vill dela med er av :)

Motorspec
Original 400 motor -67, dock borrad 030
Vassare kam 270 H (märke okänt, satt i när jag köpte)
Holley förgasare (har inte kollat upp vilken, satt i när jag köpte)
Edelbrock insug (har inte kollat upp vilken, satt i när jag köpte)
Headman headers
2,5 tum hela vägen (eller kanske rentav 3)
Original vattenpump tror jag
Original kylare
87 graders termostat
Oljekylare till automatlådan monterad på framsidan av kylaren
Elfläkt monterad på kylaren på motorsidan
NGK 3011 BP5S tändstift
Mini starter
Original 400 hydromatic-låda

mvh
Pontiac Firebird 400 Coupe -67
Annons

Re: Motortemperaturen varierar med marschfarten

2
Vid landsvägshastighet så är det fartvinden som kyler, men om det sitter en massa "skräp" på kylaren som hindrar luften att passera genom kylflänsarna så blir kylförmågan sämre.

Mitt tips blir att du bör skaffa en riktig original termokopplad fläkt och en kåpa till kylaren som fläkten ska husera i.
Om kylaren är original 40-50 gammal så KAN den vara igensatt och kylelementet måste bytas.

Hur ofta har man inte sett folk lägga 50-100000 på motorn för att sedan hänga tillbaka en muggig originalkylare och sedan försökt kurera den med en el-fläkt när allt som behövdes var ett nytt kylpaket?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/