Halloj i värmen
Skulle ta mig an förra årets problem med en vatten läcka mellan pump och kåpa. Sagt och gjort så rev jag ner allt och upptäcker att det inte fanns någon vattenpumps packning utan bara något grått före detta klet

....Beställer packningen och byter denna i ett nafs och lycklig som en 4 åring på julafton så börjar jag fylla på vatten i kylaren ....Efter ca 2 -3 dl går lyckan över lika fort som en avlöning försvinner på konto då jag upptäcker att det rinner vatten lite över allt mellan pump och kåpa

...Jaja blir väll till att köra med både klet och packning då tänker jag så packning på tub inhandlas ( Loctite 5926 ) ...Igår så vart det dax för operation klet + packning och allt går väll hyfsat bra , bara ett par svordomar , en halv liter svett och kletiga händer så sitter vattenpumpen fast , åter igen känner jag mig lycklig som få ända tills jag ser att jag missat montera den yttre plåten som sitter innanför vattenpumpen

... Om min snart 15 åriga son stått breve skulle han nog sett ut som ett stoppljus i nyllet av den harang som kom ur i min käft , stress mekar ner pumpen igen och mer eller mindre kastar in plåten där den skall vara och monterar åter igen tillbaka pumpen ...pust ...Väntar en timme och fyller sedan på vatten och denna gång inget läckage

....Idag var det dax å kolla om det är tätt när motorn är varm så sagt och gjort så startades bilen och jag lät den stå och gå ett tag ....efter ca 10 minuters tomgångskörning så kokar bilen

....Upptäcker att termoclutchen inte funkar och att min övre kylarslang inte riktigt håller tätt

.... Har inte hunnit kolla termostaten ännu då maskinen ej är i mekbar temperatur ...
Nu till min fråga : Kan jag ha monterat plåten fel inne i vattenpumpen ? är detta möjligt?
Har ingen större önskan att riva pumpen ( som nu håller tätt ) igen bara för att kolla , så är det någon som vet får ni gärna skriva en rad eller två
Mvh Brolin