Annons

Vacuum till fördelaren

1
Hej, är osäker på om min TVS funkar som den ska och skulle vilja testa portat vacuum till fördelaren från någon annan källa, problemet är att min förgasare har inga portade vacuumuttag förutom det till chokepullofen, kan man sätta ett T där och använda det eller finns det nackdelar med det?
//Peter
Annons

Re: Vacuum till fördelaren

2
Uttaget till chokebrytaren är alltid direktvakuum, aldrig portat (eller styrt av gasspjällen).
1970-74 (utom 1971 455H.O.) använder TCS (Transmission Control Spark) systemet för styrning av vakuumsignalen till vakuumförställningen och har därför inget portat uttag på förgasaren.

TVS systemet förutsätter att det finns ett portat (styrt) uttag på förgasaren, om detta saknas så får man använda direktvakuum till vakuumförställningen.

Det är lite pill och bök men det går att bygga om dessa 1970-74 modeller för att få ett portat uttag.

Men, din motor borde ha dock tillräckligt högt vakuum för att vakuumförställningen ska vara fullt aktiverad på tomgångsvarv, så det bör inte vara nå´t problem?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Vacuum till fördelaren

3
Känns som att jag inte riktigt förstår hur det här ska funka, TVS (vacuumventilen på insuget) är ju original på min motor, den har fem uttag men två är pluggade från fabrik, en går till klockan på fördelaren, en till directvacuum från uttaget bak på förgasaren och den tredje gick till ett uttag på ckoke pulloffen, men den bytte du (Kent) till en pulloff utan det uttaget så den är pluggad nu.
Vad jag har förstått så ska TVS:en bara ge vacuum när motorn är kall eller blir för varm, men rycker jag slangen till fördelaren direkt vid kallstart och kollar vaccum i TVS:en så är det 0, ingenting så jag verkar inte ha någon vacuumförställning alls?

Re: Vacuum till fördelaren

4
Det ska aldrig gå nå´n slang från chokebrytaren till TVS.

Chokebrytaren på 1970 års förgasare (utom RamAir) har en extra anslutning som ska anslutas till en vakuumbehållare som sitter på passagerarsidans innerskärm för att fördröja chokens öppningshastighet. Detta system användes ENDAST 1970, och har alltså inget att göra med TVS systemet som användes 1968-69.

Därför fick du en chokebrytare som är avsedd till förgasare från 1969 på din 1970 förgasare.

Vid ditt test har du konstaterat att din TVS kontakt inte fungerar, inget ovanligt att dessa inte fungerar efter 45+ år.
Vill minnas att det finns nya att köpa (repro?), men då måste förgasaren modifieras till ett portat (styrt) uttag till regleringen av vakuumförställningen via just denna TVS kontakt.
Tills dess att du skaffat en ny TVS kontakt så kan du koppla slangen till vakuumförställningen till ett uttag med direktvakuum.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Vacuum till fördelaren

5
Ok, då var min felkopplad när jag köpte bilen, jag har en ny TVS, köpt från Ames men då stuntar jag i den och sätter direktvacuum till fördelaren, några nackdelar med det på Pontiac? Fordarna jag haft tidigare gick alltid bäst med portat vacuum.

Re: Vacuum till fördelaren

8
Tändpunkten ändras inte av att man byter från portat till direktvakuum då slangen till vakuumförställningen alltid ska kopplas bort och pluggas under justeringen.
Däremot så läggs vakuumförställningens 20° till den initiala tändpunkten när slangen kopplas till direktvakuum, vilket är i sin ordning.

Blandskruvarna justeras alltid med driftvarm motor och växel ilagd (A/T).
Skruva ut blandskruvarna 5 varv, sätt tomgångsvarvet till 650, skruva in blandskruvarna växelvis ett halvt varv (efterjustera varvtalet om det behövs), till motorvarvet och vakuumsignalen börjar sjunka, skruva sen tillbaka till högsta vakuum/varv erhålls, ca ett kvarts varv.
Båda skruvarna ska stå lika mycket ut från botten när du är klar.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/