Annons

Polera upp krom?

1
Halloj alla pontiac lövers ;)

Tycker mina kofångare ser lite tråkiga ut , små porer lite var som , missfärgningar och jäkligt skitiga :( , så jag tänkte se om jag kan få fram lite av glansen som dom hade i forntida dar men hur 17 skall jag bära mig åt ? Har snurrat runt lite på nätet och en del ( rätt många ) säger autosol men detta repar väl kromet? Sen så har jag sett en del som använder stålull , men detta borde väll repa också eller ? Har en fundering på att använda bilvax och en såndär mjuk trissa som man sätter på borrmaskinen och nöta på , borde inte det funka eller vad tror ni ? Vad använder ni för att få era kofångare och lister att se ut som nya?

Har försök lägga upp en bild på min kofångare men det funka tyvärr inte då bilagekvoten är uppnådd :(

Mvh Brolin
Annons

Re: Polera upp krom?

2
Att använda polermedel, som exempelvis Autosol, på krom, är som att skjuta sig själv i foten och sätta på ett plåster.
Många tolkar texten på kartongen "Kromglans" som att detta medel skulle vara lämpligt till krom!
Inget kunde vara mer felaktigt....
Grejen med detta medel är ju att ytan man polerar FÅR kromglans (nåja).
Ursprunget för Autosol är amerikanska flygvapnet som använde det att polera plexiglasrutorna på sina plan, på den tiden sådana rutor användes på plan.

Stålull på krom? Inga kommentarer........

Bilvax är det enda som får se mina kofångare.
När detta inte längre hjälper så blir det omkromning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Tackar för ett snabbt och utförligt svar angående Autosol Kent , toppen ;)

Antar att din kofångare är i ett snäpp bättre än mina ;) men använder du någon form av polertrissa eller kör du på med typ tvättsvamp för att få dom att skina i kapp med solen ? ;)

Mvh Brolin

4
Jag använder Autosol för att polera upp ex aluminium,matta repiga plastglas(typ parkljus,blinkers)men då på bruksbilen.Funkar kanon! Men aldrig på redan kromade delar.Att använda bilvax är inte bara för utseendet,vaxet gör rent och skyddar även från dom skadliga avgaserna som fräter på kromet.

5
Tackar Peje ;)

Tänkte också att vaxet skulle skydda lite från väder och vind , men hade faktiskt ingen aning om att avgaserna fräter på kromet :?
Har dock hört att starka lösningsmedel inte skall vara så bra ....

Mvh Brolin