Annons

Re: GTO -69

361
Ändröret riktat och svetsat!
Tidigare låg röret emot balken precis bakom bakdäcket, nu ser det bättre ut.
http://1drv.ms/1dCfm5w" onclick="window.open(this.href);return false;
I och med det så avslutas säsongens mekande, har precis ställt på bilen......SATAN va skönt att få vara med från start för en gångs skull.
/
Andreas
Annons

Re: GTO -69

363
Riktigt så lätt kom jag inte undan.
Nu med den korrekt tunade tomgångskretsen och den numera tighta spjällaxeln, går bilen dåligt på lågfart.
Blir till att börja tuna förgasaren igen, men denna gång BÖR det bli för sista gången med den här motorkombon.
Teoretiskt borde den gå fett då tomgångskretsen ger mer bränsle nu samt att den okalibrerade luftläckan vid spjällaxeln inte kräver extra bränsle.
/
Andreas

Re: GTO -69

365
OK!
Inget komptest gjort, men det gjordes med förra kammen, med jämna siffror.
Kamvinkeln verkar spöka i år igen, hade ställt den på 30 grader igår, men nu var den på 35 grader.
Förtändningen var på 6 grader, nu på 9.
Choke-blads testet gav 30 kaaaaanske 40 rpm höjning vid 2200rpm (jag använder en digital varvräknare och siffrorna fladdrar lite)

Teskörning efter justeringarna gav en mer hanterbar bil, men den vill gärna hoppa till när man ska gasa lite (ur en rondell t.ex)
Nu vet ju inte jag hur körbar en sån här bil var 1969, kanske var dom lite huggiga på gasen och så.
/
Andreas

Re: GTO -69

366
Ok, låter som huvudblandningen är så bra som den kan vara.
Hur reagerar motorn på tomgång med "tip-in" testet?

Låter ändå som förtändningen spökar?
30° kamvinkel och 10° initial förtändning är bra.
Slår vikterna ut för fort eller inte så mycket som de borde?
Är vakuumförställningen kopplad till det portade uttaget?
Är vakuumförställningen hel?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: GTO -69

367
Hej!
Nu har jag gjort lite tester.
Komp test såg....godkänd ut, men inte mer.
Siffror i Bar
1:an 9,9
2:an 11
3:an 10,2
4:an 10,7
5:an 10,3
6:an 10,2
7:an 10,7
8:an 10,2

Motorn ger 20 in/hg i vakuum på tomgång
Vakuumklockan börjar dra vid 8 in/hg och gav 20 grader på vevaxeln när jag kopplade den på direktvakuum, givetvis skruvade jag ner tomgången för att inte få med centrifugalvikterna.
Vikterna började dra vid 950rpm, vid 1500rpm har jag 10 grader på vevaxeln och vid 2000rpm 15 grader exklusive initiala givetvis.
just nu använder jag mig av portat uttag till klockan.
Tip in vid tomgång gav ingen förändring, rätt som ville bilen bara dö utan förvarning.

Jag börjar misstänka accpumpen.....eller?
/
Andreas

Re: GTO -69

369
Tändstiften är OK!
Men jag har också tänkt på tändkablarna, dom vet jag ingenting om......kanske dax för nya?
Tändspolen är också ett frågetecken.
ska kolla lite där.
/
Andreas

Re: GTO -69

370
Tändspole och kablar ska hålla i minst 10 år, jag har kört med mina i 18 år sen jag bytte till nya, känner man inte deras historia så är det lika bra att förvissa sig om att de är friska, de är trots allt "service items".

ACDELCO Part # U505 tändspole.
ACDELCO Part # 9088C tändkablar.

Finns billigt på rockauto.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: GTO -69

371
Det visade sig att bilen ville ha mera bränsle, därav tvekningarna.
Igår skulle jag köra ut bilen för att ge plats åt dom vanliga bilarna för däckskifte......batteriet dör, har fått stödladdat det hela våren och nu gav jag upp och köpte ett nytt.
MEN bilen ville inte hoppa igång fastän startmotorn var på väg in i warpfart, visade sig att ett bränslefilter före pumpen inte var den bästa lösningen ändå.
Särskilt när den är monterad högre än tanken.
Ersatte filtret med slang och tjolahopp så hoppade hon igång.
Nu ska hon tvagas och köras!
/
Andreas

Re: GTO -69

372
Det vart en provkörning idag!
Slutresultatet av tuningen vart #73 munstycken med #41 nålar, CE nålar på en P-hängare med 3/8 varv förspänning.
Nu vart det ett jävla ös i bilen, helt sjukt hur bra dom kan gå med "bara" en 068 kam.
NU är det slut på projekt "sommar 2014"
/
Andreas