Annons

elfel strålkastare

1
har plockat ner fronten under vintern och satt i nya strålkastare på både hel och halvlyse men nu har jag lite halvdåligt halvlyse + att hellyset glimmar samtidigt (olika reflektorer) vad kan va fel har just inte rört nå kablar [/i]
Annons

2
Glimmar? Olika reflektorer? Kan du utveckla lite? Är det någon annan belysning som inte fungerar som den ska?
Är själv ingen hejare på el men oftast när det lyser lite hursomhelst så brukar det ligga nära till hands att det är ett jordfel.

3
4 reflektorer, 2 för hal och 2 för hel. när halvlyset är på glöder det lite på hellyset i lampan. och när jag slår på hellyset blir det lika på halvlyset fast som ska lysa helt då
Pontiac Firebird Esprit 1979

4
Kolla jordpunkterna för lamporna samt att du kopplat rätt på lamporna. Det låter som om det smiter ström där det inte ska och det kan vara ett jordfel. Jordkablarna är oftast rätt korta och sitter vanligtvis skruvade i närheten av lamporna. Försök att jobba metodiskt, beta av ett område i taget och har du ett elschema tillhands kommer det att underlätta felsökningen.

Re: elfel strålkastare

5
AmazonTommy skrev:har plockat ner fronten under vintern och satt i nya strålkastare på både hel och halvlyse men nu har jag lite halvdåligt halvlyse + att hellyset glimmar samtidigt (olika reflektorer) vad kan va fel har just inte rört nå kablar [/i]
Hade samma problem för ett par år sedan, om du har samma problem (vet även andra som haft det ) så om du kör ett tag till så kommer hel alternativt halvljuset att börja blinka. Det felet som vi haft är att ljuskontakten koksat ihop (inte den på golvet som förr utan den som sitter i panelen). Verkar uppstå på pontiac när man monterar H4 insatser. Tyvärr funkar inte standard cheva som sitter i van:en den har ett stift mer men den funkar som test (parkeringsljuset funkar inte)

/Lars

6
Det sitter en bi-metall kontakt i original-omkopplaren som är kalibrerad för användande av de effektsvagare "sealed beam" ljusinsatserna.
Om man i stället för dessa sealed beam monterar t.ex. H4 så blir effekt uttaget genom omkopplaren för stort och då bryter bi-metallen, som en automatsäkring.
Detta gör den oftast när helljuset används, sällan endast när halvljuset används.

Eftermarknads eller senare tillverkade original OEM ljusomkopplare är anpassade för H4.

Tommy, som andra redan sagt, kolla jordpunkter och fotomkopplare.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

7
Jag satt reläer både till hel o halv samt nya H4 insatser. Har bättre lyse än flertalet bilar tillverkade på 2000-talet.

Jag använder orginal kabelhärva till relästyrningen, då den var hel och fräsch för sin ålder.
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS