Annons
Annons

Re: Vevaxel

8
gto -69 skrev:Hej och god fortsättning....
Min erfarenhet är att slipa en "gammal och kanske krokig" vevaxel, kostar nästan det samma som en ny från usa. Och en ny är ju alltid en ny...
Så här i efterhand så hade jag sparat pengar på att köpa ett komplett strokerkit till min 400 från Butler istället för att slipa/balansera originalveven och köpa nya kolvar och stakar löst.

Slipning/balansering originalvev: 2200kr/3000kr = 5200kr
Kolvar + ringar: 3400kr + Montering kolvbult i stakar 1000kr = 4400kr
Ram + vevlager 1200kr
H-profilstakar: 3000kr
Totalt: 13800kr utan frakt.

Butler 455 strokerkit med ny vev, KB-Icon kolvar med ringar, H-profilstakar, vev/ramlager, balanserat och klart = 11200kr utan frakt. Så även med 1000kr extra i frakt för veven hade jag sparat pengar på att bygga en 455 stroker istället för en 400 med originalvev. "Just my 2cents"
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP