Jag undrar om någon utav er har tillgång till lite mer info än vad jag hittills hittat på nätet. Jag försöker tyda koderna på både bakaxeln och växellådan. Bakaxeln är märkt UB och det är tydligen standardaxel för "Big Car" 1970 (rear gear 2:41, teeth count 41/17, locking code VB) Men det står siffror före UB också, 246, som jag inte hittat något svar på vad de betyder? Någon som vet?
Sedan till vxl.lådan:
Id-plate:Hydramatic 70 PB-21146 och cast.nr 20E120903 står det på växellådan och det förstår jag är rätt låda (1970 och PB) till min bil och motor( YD 0208151) enligt min verkstadsmanual. Men vad betyder egentligen alla siffror?
Hoppas någon kan upplysa mig! / Jörgen[/b]
Annons
2
Axeln:
UB är själva koden för axeln, #246 vet jag inget om (ännu).
Lådan:
70=årsmodell, PB=kod, 21146=är ett sekvensnummer.
cast.nr 20E120903 är inget gjutet nummer (cast) utan bilens instansade VIN-nummer.
Motorn:
YD=koden, 0208151=ett sekvensnummer för antalet tillverkade V8-motorer under året.
Sedan har du bilens VIN-nummer instansat (precis som på lådan) nertill bredvid transmissionskåpan på passagerarsidan.
UB är själva koden för axeln, #246 vet jag inget om (ännu).
Lådan:
70=årsmodell, PB=kod, 21146=är ett sekvensnummer.
cast.nr 20E120903 är inget gjutet nummer (cast) utan bilens instansade VIN-nummer.
Motorn:
YD=koden, 0208151=ett sekvensnummer för antalet tillverkade V8-motorer under året.
Sedan har du bilens VIN-nummer instansat (precis som på lådan) nertill bredvid transmissionskåpan på passagerarsidan.
3
Ja jag jämförde inte ens VIN koden på bilen och lådan. Dom är iaf likadana
. Funderar på om 246 på bakaxeln skulle kunna vara ett tillverkningsdatum och att det egentligen står 24 G? tex 2=februari, 4= dag G=tillverkningsort? Bilen är iaf byggd i Linden (E) men bakaxeln kan kanske vara ihopsatt på en annan fabrik?
4
Datumet på Pontiac-axlarna brukar vara ingjutet på själva "klumpen".
Bokstaven i ett gjutdatum anger månaden.
Orten axlarna tillverkades på var Pontiac, Michigan.
De skeppades sedan ut till de olika sammansättningsfabrikerna runt om i landet.
Likadant med motorerna.....
Bokstaven i ett gjutdatum anger månaden.
Orten axlarna tillverkades på var Pontiac, Michigan.
De skeppades sedan ut till de olika sammansättningsfabrikerna runt om i landet.
Likadant med motorerna.....
fortsättning...
5Jag har matching numbers på de flesta koder jag kollat på Catalina 70 men nu fann jag en som inte är det. Kamaxeln är bytt, troligen när nylondrevet byttes ut till ett dito i stål. Koden på kamaxeln är 537441 och är enligt wallaceracing.com endast tillgänglig under 1968. Någon som känner till den kamaxeln lite närmare? Vad den är jämförbar med? Enligt wallaceracing ska det sitta en väldigt snäll kam (254) i min motor (YD). Någon som vet om dom skiljer sig mycket åt?
Jörgen
Jörgen
6
Det ingjutna numret är ett gjutnummer som användes av gjuteriet av kamämnena som senare kunde slipas till vilken kamprofil som helst i Pontiac-katalogen.
En kam med originalnumret 537441, enligt reservdelskatalogen, har koden "E" instansat i framänden, och användes 1964-65.
Inte sannolikt att du har denna kam i din 70:a?
MEN, faktum är att 1964-65 537441 (E) har exakt samma värden som 1966-70 9777254 (U) och båda kunde användas som ersättning för den andra.
Om du vill identifiera din kam så får du leta efter en instansad siffra (mek-kam) eller bokstav (hyd-kam) FRAMTILL om det är en originalkam ELLER instansade siffror och bokstäver BAKTILL på eftermarknadskammar. Det finns oftast färgkoder på eftermarknadskammar målat fram och eller bak på kammen.
En kam med originalnumret 537441, enligt reservdelskatalogen, har koden "E" instansat i framänden, och användes 1964-65.
Inte sannolikt att du har denna kam i din 70:a?
MEN, faktum är att 1964-65 537441 (E) har exakt samma värden som 1966-70 9777254 (U) och båda kunde användas som ersättning för den andra.
Om du vill identifiera din kam så får du leta efter en instansad siffra (mek-kam) eller bokstav (hyd-kam) FRAMTILL om det är en originalkam ELLER instansade siffror och bokstäver BAKTILL på eftermarknadskammar. Det finns oftast färgkoder på eftermarknadskammar målat fram och eller bak på kammen.
7
Jag har bokstäver instansade längs med kammen också. Jag återkommer i ämnet när jag kollat dina uppgifter. men dina upgifter verkar inte stämma med de wallaceracing har. jag skrev in numret på kammen i deras söktjänst och fick fram dom uppgifterna. Men som du nämner, det finns fler koder instansade. En sån där reservdelskatalog vill jag också få tag i. Finns det någon återförsäljare i Sverige eller är det e-bay som gäller? Vad har böckerna för namn?
8
Det finns inga "instansade" siffror längs kammen, möjligen "ingjutna"?
Jag vet inte om du börjar ana snart att många uppgifter på "nätet" är felaktiga och ibland direkt missvisande?
I detta fall är det wallaceracings uppgifter som inte stämmer med mina.
De återger nämligen data från olika källor som ibland är långt ifrån korrekta.
Inte ens s.k. "fakta-böcker" är alla gånger att lita på.
Jag hänger rätt ofta på sidor som www.performanceyears.com "tech forum" samt www.classicalpontiac.com Q&A forum och de som ger felaktiga svar eller inkorrekta uppgifter där blir snart "rättade".......
Själv har jag ett avsevärt "bibliotek" att hämta information ifrån.
Det är dessutom en del av min hobby att hitta och dela med mig av korrekt information.
Reservdelskatalogen kallas "MasterPartsCatalog" eller "Body&Chassies Parts Catalog" och finns för varje årsmodell och ibland i uppdaterade versioner för samma år. Detta för att den ursprungliga innhåller delar som aldrig blev använda i produktionen till slut eller att det tillkom nya.
Jag vet inte om du börjar ana snart att många uppgifter på "nätet" är felaktiga och ibland direkt missvisande?
I detta fall är det wallaceracings uppgifter som inte stämmer med mina.
De återger nämligen data från olika källor som ibland är långt ifrån korrekta.
Inte ens s.k. "fakta-böcker" är alla gånger att lita på.
Jag hänger rätt ofta på sidor som www.performanceyears.com "tech forum" samt www.classicalpontiac.com Q&A forum och de som ger felaktiga svar eller inkorrekta uppgifter där blir snart "rättade".......
Själv har jag ett avsevärt "bibliotek" att hämta information ifrån.
Det är dessutom en del av min hobby att hitta och dela med mig av korrekt information.
Reservdelskatalogen kallas "MasterPartsCatalog" eller "Body&Chassies Parts Catalog" och finns för varje årsmodell och ibland i uppdaterade versioner för samma år. Detta för att den ursprungliga innhåller delar som aldrig blev använda i produktionen till slut eller att det tillkom nya.
Vin nummer på motorn
9Hej, ny här på forumet.. å forum i allmänhet.
Jag har en pontiac gto -70 som förbryllar mig lite med vin nummren. Jag har hittat nr på automatlådan och det stämmer med bilens nr. Men så till motorns nummer.. hittat datumkoderna och då ska motor vara tillvärkad -70. Alla andra nummer som jag hittat på motor stämmer med vad det sägs ska sitta för motor i bilen. Sen som jag förstått så finns det ett produktions nummer stämplat fram på motor och längre ner fram på motorn ska det sitta ett vin nummer om bilen är tillverka senare än 68. Men det märkliga är att där finns inget nummer.. och produktions nummret som jag hittar är en bokstav och sen 6 siffror, fyra sista siffrora i det nr stämmer med 4 sista siffrora på bilen vin nummer. Om det vore en begagnad motor från en annan 1970 bil så borde de väl sitta en vin nummer där från en annan pontiac, och är det bara en ren lyckträff att produtionsnummret stämmer så väl med bilen vin nummer?! Nån som har ett svar på min fråga? Har jag orginalmotor i min bil eller är det monterat en fabriksny motor nästa direkt efter bilen togs i bruk 1970.. eller har dom glömt stämplat vin nummret?
Någon som kan hjälpa mig?
Jag har en pontiac gto -70 som förbryllar mig lite med vin nummren. Jag har hittat nr på automatlådan och det stämmer med bilens nr. Men så till motorns nummer.. hittat datumkoderna och då ska motor vara tillvärkad -70. Alla andra nummer som jag hittat på motor stämmer med vad det sägs ska sitta för motor i bilen. Sen som jag förstått så finns det ett produktions nummer stämplat fram på motor och längre ner fram på motorn ska det sitta ett vin nummer om bilen är tillverka senare än 68. Men det märkliga är att där finns inget nummer.. och produktions nummret som jag hittar är en bokstav och sen 6 siffror, fyra sista siffrora i det nr stämmer med 4 sista siffrora på bilen vin nummer. Om det vore en begagnad motor från en annan 1970 bil så borde de väl sitta en vin nummer där från en annan pontiac, och är det bara en ren lyckträff att produtionsnummret stämmer så väl med bilen vin nummer?! Nån som har ett svar på min fråga? Har jag orginalmotor i min bil eller är det monterat en fabriksny motor nästa direkt efter bilen togs i bruk 1970.. eller har dom glömt stämplat vin nummret?
Någon som kan hjälpa mig?