Annons

Restriktorer i lyftarhålen?

1
jag håller på att bygga en kompressormatad 400" som till en början ska ha en mekankam. Frågan är om man ska montera strypningar i lyftarhålen. Jag hade det på en 455 som gjordes i ordning någon gång på 80-talet och det enda problemet jag hade var att stötstängerna kom upp genom plåtvipporna (kan ev ha varit övervarv).

Det blir rullvippor, gear drive, rätt lagerspel osv. Oljepumpen är en Melling 10540.
Annons

2
Fränt med kompressor! Bilder, tack!

Stötstång som äter sig genom vippan låter som bristfällig smörjning?
Strypningar plus Cheva-lyftare kanske....?

Hursomhelst, idag är det ingen som sätter strypningar i lyftargalleriet då mek-lyftarna som säljs idag från t.ex. Crower och CompCams har korrekt placering av "oljebandet" till Pontiac V8 för samt har inbyggda strypningar.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Tackar. Kan mycket väl vara så att det satt chevalyftare 455:an. Den hade satts ihop på 80-talet och satt i bilen när jag köpte den.

Det blev en hel del gatåka då och om det var dålig smörjning eller bara ett ihoppat friläge meg gasen stumt i golvet (krängde en del när man sladdade runt gathörnen och höll i sig i automatspaken) vet jag inte, men om jag minns rätt var en del vippor lite "färgade" i stötstångsänden.

Ska fixa lite bilder på motorn. I dagsläget har jag det i stort sett allt till motorn, det saknas lite maskinjobb bara.
Jag har precis monterat fyrbultade överfall i mitten och fått blocket arborrat av en kompis som jobbar på ett ställe där man bygger pappersmaskiner. Man skulle ha haft kameran med då när blocket satt i en fräs som är så stor att den ser ut att kunna fräsa ut en långtradare i billet.

4
Byggrecept på min motor. Kommentera gärna om någon ser att jag tänkt fel:
Motorblock: 400 borrat 0,030, fyrbultade överfall pinnbultat både toppar och ram.
Topplock: Kauffman D-port CNC-portade till 310cfm med 85cc förbränningsrum.
SCE kopparpackningar
Scorpion rullvippor 1:65
Hemgjorda headers 2" primär och 4" collector (fanns redan när toppar köptes därav D-port)
Ross customkolvar 8,5:1 i komp
Total seal ringar gapless
Manley 6.635" H-profilstakar
Ohio vev smidd 4340 4.250" slag (4.155" borr)
Crower mek kam 60311 292/302 dur .505"/.517" lyft 112 lobe
Milodon geardrive
Ny kamkåpa från Butler med csb vattenpump (elektrisk) ej på bilden
TBS 8-71 kompressor strippad och hard anodized
Nira N3i sprut, 8st 1600cc spridare

Ska köras på E85 och det ska inte bli en gatmotor utan köras i super gas. Anledningen till den snälla kammen är att jag måste lära mig att mappa och få det hela att fungera först. Dessutom tror jag inte min nuvarande låda skulle gilla mer effekt.
Förhoppningen är ca 800+ hästar viket inte borde vara helt orimligt.

Bild