Annons

kolvspel

1
Jag håller på med ett nytt objekt, går fint o starkt utan missjud men ryker o luktar skit ur ena röret vid start, slutar o ryka när den blir varm. Har lyft av toppen pga dåligt komp i 2 intill liggande cylindrar. Trodde att det var topp packningen, men den var bra. Men det går o flytta kolvarna sidledes i loppen! Inte bara på dom trötta cylindrarna utan alla. Så pass att jag kan titta på toppringen när jag för kolven sidledes. Det konstiga är att där finns knappt några vändkanter i loppen, skulle ju varit rejäla kanter tycker man. Alla cylindrar utom dessa två har bra komp. Är det lönt o hona o byta kolvringar i en sån här motor, eller är det borrning o nya kolvar som gäller? Vad är normalt kolvspel o hur mäter man det bäst? M.v.h Göran
Annons

Re: kolvspel

2
svårt att mäta kolvspel med ringarna på men är de som du säger att alla är lite lösa så skulle jag nog ta en titt på topparna så de är täta

prova å med ett bladmått det är så man gör i vanliga fall topp ringen sitter ju en bit ner så du borde få någorlunda mätresultat på så vis

nu är jag ingen expert på detta men bör ligga runt .002-.005 tum i spel, är inte nå vidare på pontiac men tror nån som har mer koll på pontiac maskiner kan fylla i när det gäller detta det har lite med olika kolvar att göra vad tillverkaren rekommenderar
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

3
Provade o sticka ner ett bladmått till toppringen som du föreslog, fick ner ett 070mm ! Dock så hittade jag en sida om ämnet, spelet från kolvtopp till första ringen kallas för topland och där kan vara upp till 1mm spel! Jag kryper under bilen o plockar sumpen imorgon. Sen trycker jag ut kolvarna på dom trötta cylindrarna så jag kan få bättre koll på läget. Får väl erkänna att det rör sig om en 430 wildcat motor. Man får alltid tips o svar här på p.f.a. Och min catalina har jag kvar! M.v.h Göran

4
Jag tryckte ut kolvarna på den dåliga sidan i dag. Två av kolvarna var knäckta under toppringen, en hade knäckt andra ring den fjärde kolven var ok. Samtliga lopp visar spår av att motorn suttit fast. Den här maskinen gick så att däcken brann om man ville det! Helt otroligt!, nu ligger den på golvet i garaget och det blir en annan motor som åker i.M.v.h Göran