Annons

Koppla relä

1
Hej alla glada...

Jag tänkte att jag skulle koppla in en elfläkt framför kylaren med en vipströmbrytare.
Någon som vet hur man kopplar ett typ extraljusrelä så att man slipper att dra drivströmmen in i bilen utan att man bara har styrström till knappen.
Har någon ett enkelt kopplingsschema till detta?

//Kjell
Annons

2
Välkommen till forumet!

Vad är det för slags problem med originalfläkten då?
Jag kan garantera att den fungerar bättre än nå´t eftermarknadsjunk som placeras FRAMFÖR kylaren :shock:
Varför i jösse namn skulle man vilja placera ett HINDER för luften att passera genom kylelementen vid normal körning...
Pontiac (och alla andra USA-bilstillverkare) tillverkade miljontals bilar utan elfläkt och de fungerade rätt bra ändå?
Elfläkt är för bilar med tvärställd motor och framhjulsdrift där man inte får plats med en riktig fläkt...... :roll:

Obs! Det finns inte ett spår av ironi i detta inlägg :!:
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Jag tog det inte som ironi.
Anledningen att jag vill komplettera med en elfläkt som cruisingfläkt är att när man sitter i kö i typ Varberg på tomgång i timmar så får man antingen ha full värme eller en kokande bil.
Jag har inga som helst problem med värmen vid normal körning.
den vanliga fläkten skall vara kvar.
Därför lägger jag en fläkt på en brytare och inte på värmekontakten.
Fel eller rätt vet jag inte, men det är ju inte värre en att man får plocka bort den om det inte fungerar som det är tänkt.
När bilen gjordes 1965 så var det nog inga sådana problem med stillastående.

//Kjell

4
Ok, det är ingen skillnad 1965 och nu om du ser till att allting på bilen fungerar som när den var ny, t.ex. ger den korrekt service, så ska du se att problemen försvinner.

Viktigt att se till,
att tändningen är rätt inställd och fungerar som avsett, även vakuumförställningen, som på dessa modeller ska vara kopplad till insugsvakuum direkt,
att förgasaren inte ger för mager blandning,
att kylaren inte har muggat igen, att rätt termostat är monterad och fungerar som avsett,
att plåtarna i transkåpan bakom vattenpumpen sitter där och inte är sönderrostade,
att termoclutchkopplingen till fläkten fungerar som avsett och inte gett upp,
att fläktkåpan sitter på plats, att du har 50/50 vatten/glykol,
att du har ett kylarlock som håller emot 15 psi

Om du inte sett till detta så försöker du bara dölja symptomen/felen med en "mickeymouse"-lösning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

5
OK Kent

Tack för kontrolllistan.

Tändningen står på graden rätt.
Kamvinkeln är rätt (Ignitor)
Vakuumförställningen funkar som den skall.
Kylaren är inte igenmuggad.(motorn spolad)
Termostaten är testad i varmt vatten och funkar som den skall.
Vattenpumpen är relativt ny (3 år) och plåtarna är hela.
Termoclutchkoppling har jag inte. (fast fläkt orginal)
Fläktkåpa fanns ej på -65 Bonneville.
Vatten och glykol är rätt blandat.
Kylarlocket släpper vatten när bilen blir för varm så jag utgår att detta är rätt.
Jag har 0,3 i CO så möjligtvis att blandningen i förgasaren är lite snål.

Därav denna "mickeymouselösning" som du kallar det.

Vad jag vet är att jag inte är ensam om denna så kallade pontiacsjukan med varm bil.

//Kjell

6
Alla 1965 Pontiac med AC, eller med H.D. fläkt och H.D. kylare har fläktkåpa #9779290.

Är vakuumförställningen aktiverad vid tomgång?
Har du alltså 26 grader förtändning vid tomgång, 6 grader initialt plus 20 grader från vakuumförställningen?

Skaffa ett NYTT kylarlock om du är osäker på om ditt gamla verkligen håller emot 15psi.
Kokpunkten sänks avsevärt om kylarlocket inte gör sitt jobb som avsett.

Har du kollat HUR varm din motor blir?
Varningslampan tänds inte förrän vid 245F, först då är den för varm, läcker det kylvätska innan så är det vajsing på locket.

0,3 i co är inte normalt, runt 3-3,5 bör det vara.
Prova att choka motorn -sakta-, när den är varm, med chokebladet eller handflatan, om varvet ökar så är den för mager, om varvet minskar är den för rik, om det inte ändras nämnvärt så är det nära idealet.
Har du kontroll på tomgångsblandningsskruvarna, d.v.s. går motorn sämre om du skruvar in dem eller skruvar ut dem från den bästa inställningen (högsta insugsvakuum)?

Tyvärr är den vanligaste "Pontiac-sjukan" aningslösa mekaniker/entusiaster...... :roll:
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

7
För att ge ett svar på din fråga i stället för att ifråga sätta ditt bilkunnande.
om man köper ett relä så brukar det vara ett litet kopplingsschema på reläet
hur som helst så kopplar du ju + från batteriet till ena plinten på reläet sen skall den gå ut från en annan plint (brukar vara mittemot) till
+ på fläckten. dom andra plintarna kopplar du en till - karossen, en kopplar du till knappen som du vill starta fläckten med. det är alltså den som kommer att dra reläet, sen måste du mata knappen med 12v oxå. Alla plintar har ett nr nu kan jag inte alla nr i huvudet det skulle ju varit lättare och berättat vilken kabel du skulle lägga på respektive nr Lycka till

8
Bild
Byt ut lyktorna mot fläkten. Kolla att Ditt tilltänkta relä klarar 30 A.

Men jag är böjd att hålla med Kent, kolla så att allt är ok innan du tar Dig omaket att koppla in en elfläkt. Kolla så tex plåtarna i vattenpumpen ligger med liten glipa emot impellern i pumpen. Här kommer en länk angående detta:

http://www.wallaceracing.com/water-pump-mods.php

Ps. Har gjort denna modifikation på plåten i pumpen, och tillsammans med nytt lock har 95% av mina värmeproblem försvunnit. Och då har jag inte monterat fläktkåpan ännu....
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

9
Hej Kjell!

Är du lika glad fortfarande.....nu när du blivit idiotförklarad?
Välkommen i klubben!
Man törs knappt skriva något på dessa sidor.....för vad man än skriver så får man på pälsen av Kent!

// Matti

11
Jag tackar för alla svar, men jag ångrade mig faktiskt angående elfläkten.
Jag fick låna en orginal fläktkåpa att måtta på och bockade en i plåt, då det visade sig att dom är svårfunna.(det var bara AC bilarna som hade dessa)
Ifall detta hjälper vet jag inte än, eftersom vintern är seg.
Kents kunnande tvekar jag inte på men det är klart att man inte är van att kallas aningslös Kalle Anka mekaniker. Är ingen nybörjare precis.
Sparar kopplingsschemat som Then hade vänligheten att lägga ut, Skall koppla förbi ljusknappen. :D

//Kjell