Annons

Bilen startar ej, ev. jordfel

1
Det började efter jag hade bilen stående i ca. 3 veckor. Vred på nyckeln och startade igång bilen och den lät som en kulspruta. Laddade upp batteriet i några timmar och VROM så gick bilen igång. Misstänkte då att batteriet var dåligt. Har startat igång bilen var varannan dag för att ladda batteriet men efter att varit ute och kört idag, kommit tillbaka och sedan startar bilen igen så började kulsprutan peppra igen.
Fram med startkablar och wroom... Min första fråga (svår att svara på) är. Vad tror ni det kan vara? Jag misstänker dålig jord mellan batteriet och startmotorn. Men i vilket fall som helst så behöver jag hitta en elschema och en bok, antingen gratis på nätet eller beställa. Någon som kan hjälpa mig med det? f.ö så är det en PONTIAC TRANS AM 1991

Mycket tacksam för bra svar och trevligt bemötande. Ha en fortsatt trevlig dag
Annons

Re: Bilen startar ej, ev. jordfel

8
Supertacksam för alla svar. Jo jag kör med en batterifrånskiljare som liknar EXAKT den på bild :] Lovar att återkomma med svar när jag fått allt löst. Har inte hunnit vara vid bilen på ett tag. Har annat skit på den som ej vill fungera. typ bromsar som drar snett (körförbud) måste få bukt på det först.

Re: Bilen startar ej, ev. jordfel

9
Ursäkta att jag inte skrivit på länge. Har fått det konstaterat av mekonomen att mitt batteri är kasst. Dock tror jag inte på dem.

Har mätt batteriet och ligger vid fulladdat på 13.6V mellan polerna.
När jag mäter amperen mellan batteriet + och + med multimeter (billig sådan) så pendlar den mellan 0-140 amper. Dessutom så hör man ett klickade som kommer från 2 ställen. bl.a. nära lamporna fram, eller ev. sladdarna.
I vilket fall som helst så är det ju säkert svaret på mitt problem och nu undrar jag, som f.ö. suger på el. Hur och vart hittar jag säkringarna till bilen? Vill göra som flera tipsat om att ta bort de säkringar och mäta om igen. Kan väll vara en säkring som är dålig.

Re: Bilen startar ej, ev. jordfel

11
Batteriet kan vara kasst även om det ger 13.6V, som Mr.Pontiac säger så måste batteriet köras med en belastningtester. Har du provat utan batterifrånskiljaren? Jag jobbar på en större bilfirma och 99% av gångerna en bil låter som en "kulspruta" när man försöker starta är det ett oladdat eller kast batteri som är felet. Jag skulle också kolla kablarna till startmotorn (batteri+ och jordning).
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Bilen startar ej, ev. jordfel

12
Toffa skrev:Det började efter jag hade bilen stående i ca. 3 veckor. Vred på nyckeln och startade igång bilen och den lät som en kulspruta. Laddade upp batteriet i några timmar och VROM så gick bilen igång. Misstänkte då att batteriet var dåligt. Har startat igång bilen var varannan dag för att ladda batteriet men efter att varit ute och kört idag, kommit tillbaka och sedan startar bilen igen så började kulsprutan peppra igen.
Fram med startkablar och wroom... Min första fråga (svår att svara på) är. Vad tror ni det kan vara? Jag misstänker dålig jord mellan batteriet och startmotorn. Men i vilket fall som helst så behöver jag hitta en elschema och en bok, antingen gratis på nätet eller beställa. Någon som kan hjälpa mig med det? f.ö så är det en PONTIAC TRANS AM 1991

Mycket tacksam för bra svar och trevligt bemötande. Ha en fortsatt trevlig dag
Nu har du ju fått konstaterat av mekonomen att batteriet är kass?
Då är det ju bara att skaffa ett nytt och gå vidare?
Eller har du nå´ra särskilda skäl att misstro dem?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Bilen startar ej, ev. jordfel

14
Det sitter en dator i din bil som drar ström även när bilen är "avstängd".
Om bilen står längre tider oanvänd så har batteriet säkerligen blivit "urdraget", särskilt om det inte var i bästa skick innan.
Om batteriet varit urladdat så räcker det inte att köra korta sträckor för att ladda upp det.
Man måste då använda en stationär batteriladdare som trycker i minst 4 ampere under ett dygn.
I bästa fall kan batteriet hämta sig, men om det är äldre än 5 år så har det säkert gjort sitt och det är då bara att krypa till korset och öppna plånboken.

Det som klickar är sannolikt solenoiden på startmotorn som inte får tillräckligt med kräm för att ge kontakt till startmotorn, ett säkert sätt att bränna sönder kontakterna i solenoiden är att använda ett svagt startbatteri.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/