Annons

1965 389" går dåligt och stinker soppa

1
Som rubriken säger

Min Bonneville började plötsligt att poffa lite i avgassystemet mest på tomgång men sen gick det fort och det poffar hela tiden vid körning och tomgång. Uppmätt förbrukning cirka 4 liter milen, går som en påse nötter samt stinker bensin. Hjälp..!?

Och visst måste det saknas något till kickdown-plastgrejen för gasreglaget kommer aldrig i närheten och kickdown händer alltså inte.

Bifogar lite bilder så ni vet vad källan är till problemet för jag vet inte.. :?
Bild
Bild
Bild
Bild

Tack på förhand :)
Annons

Re: 1965 389" går dåligt och stinker soppa

5
martinf skrev:Vet ej, har bara bytt tändkablar själv. Det var efter det som det började poffa. Inte direkt dagen efter alltså men i tidslinjen om man så säger.
Då är det lika bra att göra en service på tändsystemet så att du kan räkna bort detta i felsökningen.

Byta brytare, konding, rotor och lock. Använd ACDelco grejor.

Justera brytarna till 30° kamvinkel och ställ tänd-punkten till 6° före med slangen till vakuumförställningen borttagen och pluggad under justeringen.
När du sedan sätter tillbaka slangen till vakuumförställningen så tidigareläggs tändpunkten 20°.

Kolla även att choken är helt öppen vid driftvarm motor.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 1965 389" går dåligt och stinker soppa

6
vad har du för låda i bilen?

ST300 samt TH400 kör med en elektrisk brytare för kickdown och TH350 med vajer

har du en th350 så är det bara att spänna upp vajern så den det tar stopp vid fullgas och ska ej vara belastad vid tomgång
kör du med feljustering på denna vajer så utsätts lådan för ett högt slitage då oljan inte går den väg som det är tänkt vilket resulterar i brända lameller till slut
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: 1965 389" går dåligt och stinker soppa

8
@ peje: bilen gick bra innan kabelbytet, anledningen till kabelbytet var endast att de inte såg så roliga ut. Förgasaren är inte servad. Det luktar kraftigt med bensin om oljestickan ja.
tändkablar sitter rätt och fast samt locket också då jag inte ens haft lös det samt bilen gick bra efter kabelbytet innan de andra problemen.

@ jimmy77: jag har th400.

@ the judge: när jag trycker ner plastgrejen till kickdown och sumrar kontakten bakom så piper det när jag trycker ner plastgrejen.


Var nyss ute och skruvade ur stiften. ACDelco R43S hette dom, elektrodavstånd på stift/cyl 2 och 6 var 0.90mm, övriga var 0.85mm. Stift/cyl 4, 5 och 8 var aningens "torrare" än de andra som var lite blötare än vad de borde vara, inte så konstigt heller kanske..

Vet någon vad grundinställningen på förgasarens två främre justerskruvar är?

Re: 1965 389" går dåligt och stinker soppa

10
martinf skrev: @ the judge: när jag trycker ner plastgrejen till kickdown och sumrar kontakten bakom så piper det när jag trycker ner plastgrejen.

Var nyss ute och skruvade ur stiften. ACDelco R43S hette dom, elektrodavstånd på stift/cyl 2 och 6 var 0.90mm, övriga var 0.85mm. Stift/cyl 4, 5 och 8 var aningens "torrare" än de andra som var lite blötare än vad de borde vara, inte så konstigt heller kanske..

Vet någon vad grundinställningen på förgasarens två främre justerskruvar är?
Har du kollat att du har full gas/öppna spjäll när plattan är i mattan?
Om det är så, och kickdown kontakten ändå inte sluter, så kanske du kan förlänga plastpinnen en passande bit så att den sluter vid fullgas?

R43S är för kalla stift, använd R45S med 0,9mm gap.

En bra början för blandskruvarna är två varv ut från botten, sedan ska de ställas för högsta vakuum med varm motor och växel ilagd med 600 varv.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 1965 389" går dåligt och stinker soppa

12
Jag har AC-Delco R45S på hyllan för omgående leverans.
Även övriga tänddelar dock inte AC-Delco.
Har själv åkt med eftermarknads tänddelar delar (utom tändstift) i min GTO i 12 år utan problem...
Även monterat en ignitor som gjort att bilen går klockrent!
Kanske kan vara något för dig?
Har ingen ignitor hemma nu men finns intresse så hör av dig!

Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: 1965 389" går dåligt och stinker soppa

13
Miljoner och åter miljoner bilar från Detroit fungerade utmärkt med brytarspetsar.
Och detta var under tiden de var bruksbilar som gick tusentals mil per år.

Idag när bilarna används som hobbyfordon och körs 3-500 mil per år så finns det ju ingen som helst anledning att byta ut ett väl fungerande mekaniskt system till nå´n elektronisk "gizmo" som man inte kan felsöka själv, utan blir tvungen att köpa en ny när den går sönder.
Själva poängen med en hobbybil är ju vårdandet av grejorna och att kolla kamvinkeln och ev. justera brytarna en gång per år för att sedan byta dem vart tionde år kan knappast betraktas som betungande, snarast ett nöje, och att man även vid en service får tillfälle att kolla/smörja centrifugalreglering och annat gör inte saken sämre?

En notering, jag bytte själv brytarspetsar på min GTO-66:a efter 16 års bruk, men då var de sopslut och motorn ville knappt gå när den var kall, men hade jag bytt efter säg tio år så hade jag aldrig märkt nå´n skillnad.

Titta på vilket tändsystem som satt under huven på de mest klassiska Pontiac muskelbilarna, Catalina 421H.O., GTO TriPower, Alla RamAir motorer, 455H.O. och 455 SuperDuty? Just det, brytarspetsar!

Och slutligen, det finns inte en enda hästkraft att hämta med nå´t annat tändsystem än det som är justerat på ett korrekt sätt, när blandningen väl är antänd, vid rätt tillfälle i förbränningscykeln för att ge max cylindertryck vid den gynnsammaste vevaxelgraden, så brinner den själv.
Och att antända blandningen, det klarar ALLA tändsystem.......så länge bränsle/luft-blandningen är korrekt.

Om blandningen är för mager, vilket knappast gynnar effektuttaget eller gången på motorn, så kan det fungera med ett HEI eller MSD tändsystem som en nödlösning, men det kommer aldrig att ge motorn dess fulla potential.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 1965 389" går dåligt och stinker soppa

15
The Judge skrev:Om blandningen är för mager, vilket knappast gynnar effektuttaget eller gången på motorn, så kan det fungera med ett HEI eller MSD tändsystem som en nödlösning, men det kommer aldrig att ge motorn dess fulla potential.
& det händer aldrig då man åker med Holley.... :mrgreen: ;)
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..