Annons

Catalina 66a

1
Hej på er.
Lite kul info som jag nyss fått reda på om bilen jag har.
Fick svaret från Sören Fjellström på Usabil där jag frågade hur många Catalina 66 det fanns i Sverige.

Bara ett ex i Sverige av Jannes Pontiac 66:a!

Mina egna bilar är Pontiac 65 och därför går man väl lite djupare i registren på dessa Pontiacs. Men jag uppdaterar hela tiden mina register och Idag är Pontiacregistret bara några dagar gammalt och vi har även fyllt på med mer spännande fakta. Är ordförande i klubben för nödigt och onödigt vetande
Jannes bil är en Pontiac Catalina Two-Door Hardtop Sport Coupe 1966
Den är tillverkad i 79013 exemplar.
I Sverige finns det 23st av den specifika modellen som har svenska skyltar.
Möter man en sådan bil är chansen stor att den är Vit eller LjusGul då det finns 4 av vardera färg
Och den bäst rustade motoreffektmässigt är också en Vit den har Pontiacs 421:a med en fyrportare är på 338 hästar
Jannes bil är LjusBlå och det finns bara Två ljusBlåa i Sverige men de är tillverkade på olika Fabriker så svaret blir helt enkelt om då sjunde symbolen är ett P betyder det följande att Jannes Pontiac Catalina Two-Door Hardtop Sport Coupe 1966 är det enda registrerade exemplaret i Sverige som är tillverkat på sammansättningsfabriken i staden Pontiac,Michigan, USA och som dessutom bär den ljusblå färgen

www.ccv.se
Annons

2
Lite fräck läsning.

Fick du inte fram nått om 2+2:er? men dom kanske går under catalina

Kompisen min har en -66:a 2+2

Hade varit roligt att se hur många det finns av min med.

3
2+2 är skitfräcka.
Hade gärna haft en sån,är svag för bilar med mittkonsoll och bucketseats.
Hoppas han får svar hur många det finns. Det är ju kul med en bil som inte man möter överallt.
Janne

4
Kul läsning. Man måste bara imponeras av Sörens koll på siffror. Nedanstående fick jag när jag undrade om min bil:

"Bilens fullständiga namn är Pontiac Tempest Lemans GTO Two-Door Hardtop Coupe 5P kaross nummer är 2237
Bilen är tillverkad i 18422 exemplar

Ett problem vid räkningen av fordon i Sverige är uppbyggnaden av FordonsIdentitetsNumret (FIN)
Symbolerna ser ut så här för Tempest Lemans GTO 1964
Första symbolen är alltid en 8:a (anger att det är en Pontiac 1964 med V8:a)
Andra symbolen är alltid en 2:a (anger att det är en Tempest Lemans)
Tredje symbolen är alltid en 4:a (anger att det är en 1964 årsmodell)
Fjärde symbolen är en bokstav L,S,K,D,F,A men troligast P (anger vilken fabrik fordonet byggts på)
Femte till och med tionde symbolen anger löpnummer i tillverkningen på respektive fabrik med början 1001 och uppåt.
Problemet med denna uppbyggnad är att andra symbolen i FIN (alltid en 2:a)anger vilken modellserie byggts på och problemet här är då att både Tempest Le mans (alla modeller 1964 2dr HT, 2dr Sedan och 2dr Convertible) och Tempest Lemans GTO (alla modeller 1964 2dr HT, 2dr Sedan och 2dr Convertible) har samma tre första symboler i FIN.
Så bara genom Fin kan man inte fastslå hur många GTO som finns

Men jag har en hemlig lösning så här får du ett delvis korrekt svar

I Sverige finns det totalt 6st Pontiac Tempest Le Mans GTO 1964 men vilken modell det är har jag ingen total aning om kan vara dessa tre

1: Two-Door Sedan 5P (stolpe)
2: Two-Door Hardtop Coupe 5P
3: Two-Door Convertible 5P

Jag gissar att fyra av de sex GTO 1964 är 2dr Ht
Hoppas du har nytta av min information. Jag kommer att ta fram liknande uppgifter till folk fram till 1 januari 2009 kostnadsfritt men då jag kommer att köpa en ”superdator” from årsskiftet dessutom köra in ny fräsch info om massor av USA bilar åren 1980 och äldre samt alla bilar 1954 och äldre kommer det efter nyår att bli en kostnad…… så så länge God Hjul…."
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

5
Tempest har en 0:a som andra siffra i VIN, Tempest Custom har en 1:a och LeMans har en 2:a.
Alltså har du en LeMans.
GTO var ett option, W62, på LeMans 1964-65, kom som egen serie först 1966.
Alla 1964-65 LeMans med GTO option, utom de som är tillverkade i Baltimore och Fremont, har ett "N" stämplat i femte option gruppen på ID-plåten på brandväggen.

Denna information finns tillgänglig i böcker och online.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/