Annons

Sportmirror.

1
Jag har upptäckt att höger backspegel på min Ventura -74 hade 2 spegelglas på varandra.

Den har s.k. Sportmirrors lackade i bilens färg. Som jag kan bedöma samma som många Firebird m.fl.
Och tydligen är den äldre modellen fram till ca -72 -73 nånting aningen mindre samt fastsatt i dörren med ett plåtfäste. Senare modeller är monterade med 2 genomgående bult genom dörren.

Nu hade glaset spruckit varför jag började leta backspeglar alternativt spegelglas.

Hittade plana glas till den äldre modellen spegel och Konvexa glas till den nyare.

På min bil sitter alltså den äldre modellen, med ett plant glas och på det ett limmat konvext glas. (med texten "Objekts in the mirror......"

Kan det vara så att det kom lagkrav på konvexa glas med varningstext tex i samband med kraven på stötfångarna o balkar i dörrar m.m. i USA?
Och att man på Venturan, som levde med denna kaross på sista åren inte brydde sig om att byta till den nyare typen av backspegel och istället limmade dit ett glas utanpå det andra?

Hur ser det ut på andra Pontiac modeller?

Jag kommer åka vidare med original planglas men blev lite nyfiken på bakgrunden. :?:
Pontiac Ventura -74 åka på söndagar bil, Willys CJ3 -55 åka i skogen bil, VW Tiguan -10 åka till jobbet bil, Cheva Cut away van ambulans -91 blivande husbil.
Annons