4
av The Judge
Välkommen till Forumet!
Och grattis till "The Godfather of all Musclecars"!
Rak 30, 10W-30 eller 10W-40. Även 15W-40 funkar bra.
Mineral om du inte kör mer än 500 mil per år och byter två gånger, höst och vår.
Syntet om du planerar att köra mer än 2000 mil innan byte.
Använd gärna en flaska GM E.O.S. (Engine Oil Supplement), som innhåller för mot kamslitage skyddande zink, som numera håller på försvinna ur de senare uppgraderingarna av motoroljan.
20W-50 är i tjockaste laget, stjäl hästkrafter och är trögflytande kall (tar onödigt lång tid på sig att komma ut i oljekanalerna till lagren), men kan få "tyst" på en sliten motor, eller också användas i en motor som används nära maxbelastning under lång tid.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/