Annons

Aluminiuminsug vs. Gjutjärn?

1
En liten fråga gällande insug & förgasare,
Har en 389:a från 1965 i min Le Mans 66:a
Enligt original specifikation skall den vara bestyckad med en 4BBl Carter förgasare och tillhörande insug. Det finns inte kvar på min motor utan det sitter ett Edelbrock aluminium insug (ej RPM) och en Rochester 4 BBL förgasare och den kombinationen fungerar väldigt bra tillsammans, nu över till min fråga: är intresserad av att sätta på ett senare original fyrports gjutjärnsinsug som är anpassat till Rochstern från senare årsmodell 1968-70, (ex #9794234 eller liknande) är det värt att prova, någon som har erfarenhet, jag menar Pontiacs tekniker visste nog vad de gjort när de tog fram dessa insug till de lite vassare motorerna. På förhand tack
Med vänlig hälsning ”Tysken”
Bild
Annons

2
Du är inne på rätt spår!
Original Q-jet insugen är kopior på NASCAR-insugen Pontiac använde i början på 60-talet.
De räcker till långt över 600 hästar.
Det är dessutom i praktiken ingen skillnad på flödet i nå´t av Pontiac´s insug mellan 1967-79.
Performer insuger från E-brock är en begränsning för högre varvtal och kubik.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Hej Kent,
Tack för ditt svar, du brukar ju i de mesta fall förespråka original varför inte inte i detta fall ,är inte Cartern något att eftersträva med tillhörande insug?
Nu är jag inte ute efter att trimma motorn utan bara får det att lira bra ihop (vilket det i och för sig redan gör) men går det att optimera med pontiacs delar så är jag intresserad av det.
Då är det över till följdfråga 2, om man nu skulle springa på ett insug vilket skall man välja, motorn är som sagt en 65:ans 389:a med #76 toppar troligen en # 66 kam & Q-jet förgasare?
(är ute efter gjutnr. på insuget)

Tack på förhand MVH

4
Som du frågar får du svar?

"nu över till min fråga: är intresserad av att sätta på ett senare original fyrports gjutjärnsinsug som är anpassat till Rochstern från senare årsmodell 1968-70, (ex #9794234 eller liknande) är det värt att prova, någon som har erfarenhet, jag menar Pontiacs tekniker visste nog vad de gjort när de tog fram dessa insug till de lite vassare motorerna. På förhand tack".

Hursomhelst,
1966 använde Pontiac inte Rochester Quadrajet utan om du är ute efter original, vilket är enligt min smak, så använde Pontiac 1966 Carter AFB som 4-portare (även 1967 std, ej GTO och H.O.).
1966-67 var gjutnumret 9782896, men även 1965 #9778816 passar.
En Pontiac Carter AFB förgasare kan jag ordna.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

5
Hej Kent, Nu hänger jag inte med, var det något fel på min fråga?
Visste inte att Cartern hängde med upp till 67, trodde de endast fanns 1964-65
Har som skrivet en q-jet som jag tänker behålla och tanken är att byta från Edelbrock insuget till spreadbore.

MVH

6
Inget som helst fel på din fråga eller på Carter förgasarna, de är utmärkt bra till sin applikation.
Pontiac använder samma bultmönster på insugen 1965-79, så visst går det att använda ett Q-jet insug på en 65:ans motor ifall man så önskar.

Tänk dock på att luftrenaren från AFB inte passar på Q-jeten....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/