Tjena:-)
Har lite problem med bromsarna och få ur luften har bytt till nya OK fram och även ny huvudbroms cylinder men har problem med att pedalen tar långt ner ändå så kan det vara luft kvar nånstans ? I cylindern ? Tips på hur jag ska få ur det ? ? Sen när man tvärnitar så låser sig bakhjulen först kan det bero på luften lr kan bromskraftfördelaren vara trasig ?
Tack på förhand
Tommy
Annons
Re: problem med luftning FireBird
2Nya huvudcylindrar brukar man få lufta på bänken i skruvstädet innan montering.
Då kan man sätta på korta rör som leder vätskan tillbaks till behållaren medan man pumpar ur luften.
Ett annat trick som tar lite längre till är att låta det atmosfäriska trycket göra jobbet.
Öppnar nipplarna på oken och låt det självrinna tills luften i systemet försvunnit.
Efterfyll så att det aldrig blir tomt i behållaren.
Då kan man sätta på korta rör som leder vätskan tillbaks till behållaren medan man pumpar ur luften.
Ett annat trick som tar lite längre till är att låta det atmosfäriska trycket göra jobbet.
Öppnar nipplarna på oken och låt det självrinna tills luften i systemet försvunnit.
Efterfyll så att det aldrig blir tomt i behållaren.
3Okej så jag skulle egentligen ha varit bort med cylindern igen alltså och lufta enbart den finns inga mer knep ? Å bara öppna nipplarna blir väl samma sak som när man luftar med tryck på pedalen ?
Pontiac Firebird Esprit 1979
4när du luftar på det sätt som The judge föreslog genom att bara öppna nipplen vid oket gör att luften kan "krypa ut" ist för att tryckas ut och ofta blir du av med de besvärliga små luftfickorna som kan
bli i oken på engång
har använt mig av den metoden när jag bytt ok på bilar tidigare och med gott resultat
bli i oken på engång
har använt mig av den metoden när jag bytt ok på bilar tidigare och med gott resultat
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
5Okej får pröva det först då annars pröva å lufta huvudbromscylindern först då men det är inte speciellt lockande å skruva lös den igen :-/
Pontiac Firebird Esprit 1979