Annons

Tucker 48

1
Hittade lite intressant läsning idag om konstruktören Preston Tucker som skulle lansera usa:s mest avancerade bil.
Konkurrenterna Ford, Gm och Chrysler som va Usa:s 3 stora bilkoncerner som i stort sett tillverkade alla bilar i usa blev livrädda och skulle stoppa Preston Tucker till varje pris.

Preston Tucker hade sen barnsben varit besatt av bilar och som ung gjorde han allt för att göra intresset till sitt levebröd, jobbade som kontorsbud på cadillac, bensinstationer och försäljare hos olika bilhandlare. I slutet av 1930-talet såg han möjligheten att konstruera sin egen bil. Europa var på väg in i krig, och han hade fått nys om att Nederländerna behövde ett snabbt och lätt bepansrat fordon, han grundade då företaget Ypsilanti Machine & Tool Company och inledde förhandlingar med Holländarna som va intresserade men hann aldrig skriva något kontrakt förrän Nederländerna ockuperades av Tyskland och Usa va inte intresserade så de sk Tucker Tiger gick i stöpet.
Usa:s 3 giganter tillverkade i stort sett alla bilar i Usa men under krigstiden så var produktionen på privatbilar förbjuden. 1945 började monteringsbanden rulla igen och tillverka de med tiden alltmer föråldrade förkrigsmodellerna.

Tucker va övertygad om att de måste finnas köpare till en modernare bil, så han började skissa på framtidens personbil. Nästan alla bilar hade motorn i fronten, men Tucker hade tänkt sig att den skulle ligga baktill då viktfördelningen blev bättre och bilen klarade sig utan en lång tung axel mellan motor och bakaxel. Tucker använde sig av säkerhetsglas och även av deformationszoner i vindrutan och en 3:e framlykta (i mitten) som vred sig när bilen svängde och lyste upp vägbanan i kurvan.
Designern Alex Tremulis fick 6 dagar på sig att rita bilen som skulle lanseras 10 mån senare.

Preston hyrde då världens största fabriksbyggnad av staten som Dodge hade haft under kriget för tillverkning av motorerna till B-29:a på 2 milj kvm i utkanten av Chicago.

För att få kapital till tillverkning så etablerade Preston ett nätverk på 2000 Tucker-återförsäljare genom att ge dem rätten till att saluföra bilen. Han fick in miljoner på att sälja aktier och eftersom han behövde mer pengar så började han sälja exklusiva tillbehör bla. bilradioapparater och sitsöverdrag till Tuckern, allt innan en enda bil hade rullat ut från fabriken.

Preston hade nu 150000 kunder som väntade på bilen och när han stod inför 5000 kunder och skulle presentera bilen så försökte han desperat dra ut på tiden. Detta på grund av att endast några timmar tidigare så hade hjulupphängningen på den långtifrån produktionsklara prototypen gått sönder, el-system fungerade inte och motorn klarade endast att vara igång några min i taget. Trots detta lyckades han efter en utdragen lovprisning rulla ut den första Tuckern. Drömmen hade gått i uppfyllelse och han skulle börja tjäna pengar. Men äventyret va över innan det ens hade börjat.

Myndigheterna hade fattat misstankar om att Tucker var en bedragare och inte hade för avsikt att sälja en enda bil, de menade att försäljningen av aktier, tillbehör och agenturer var rena bluffen. Ryktet om bedrägeri spred sig lika snabbt som upphetsningen kring bilen hade gjort.
Tucker anmodades att skicka hem sina 1600 anställda men en liten grupp anställda stannade kvar på fabriken och monterade de 51 bilar som det fanns delar till men sedan va de slut.
Ford, GM och Chrysler försökte köpa Tuckers idéer men han tackade nej till deras erbjudande så då satsade de allt på att krossa honom istället.

Rättegångarna mot honom angående bedrägeri drog ut på tiden men han frikändes 1950, då var det dock redan för sent, hans affärsrörelse var ruinerad och investerarna försvunna. Han försökte senare starta upp en bilproduktion i Brasilien, men hälsan sviktade och han avled 1956.

I dagsläget finns det 49 st Tucker´48 av de 51 som producerades och är hett eftertraktade samlarobjekt.
2012 såldes en Ljusblå Tucker i originalskick på auktion i USA för 2.9 milj dollar.

((Texten är skriven av mej men är inte direktciterad, hämtad ur Illustrerad vetenskaps tidning "Världens Historia" Nr 7/2013))
Annons