Annons

Hooker headers vs Hedmans

1
Vilket fabrikat är bäst? Har idag Hedmans men tror jag ska byta..
Har kommit över ett par hooker 4109 som är lite modifierade med bl.a. Anslutning som man kopplar vevhusventen till(ingen :mrgreen: aktivist här nu väl?). Jag ser att collectorn är mer utdragen vilket ger betydligt mindre motstånd. Mäter man 3" collectorn så är Hedmans 69 inv medans Hookers är 75 inv, märkligt när bägge heter 3"!?

Dessa 4109 är tydligen till eldfågeln men passar dom GTO -70 eller kommer dom ta i ramen??
Annons

Re: Hooker headers vs Hedmans

3
Chevy_rules skrev:Jag tycker bådas flesta modeller passar som skit, kör med Dougs numera de är dyrare men mkt bättre passform annars om man har ännu mera deg så är Lemons fina grejer.

Har du alltså testat båda märkenas flesta modeller? satan va mycket headers du måste köpt ;)

Jag tycker att Hedman har lite bättra kvalité på godset än Hooker.

Re: Hooker headers vs Hedmans

4
Mina Hooker är kanske inte original då för dom väger dubbelt mot Hedmans. Det är Micke Ericsson som snickrat till dom och bänkat lite över 500 med en 400 motor.

Frågan va kommer dom ta i ramen eller vad skiljer mot Gto hedders? (har ingen motor i bilen så jag kan inte testa)

Re: Hooker headers vs Hedmans

5
VinylKnaster skrev:
Chevy_rules skrev:Jag tycker bådas flesta modeller passar som skit, kör med Dougs numera de är dyrare men mkt bättre passform annars om man har ännu mera deg så är Lemons fina grejer.

Har du alltså testat båda märkenas flesta modeller? satan va mycket headers du måste köpt ;)

Jag tycker att Hedman har lite bättra kvalité på godset än Hooker.
Hedman har jag provat på firebird, le mans, chevelle 64 med chevy sb, chevelle 64 med chevy BB och chevelle 69 med BB och vad jag minns fick jag masera flertalet.

Hooker har jag provat på firebird, chevelle 64 med chevy BB och chevelle 69 med chevy BB likaså här banka med hammare de hängde dessutom lågt.

Blackjack har ja provat på chevelle 64 med chevy sb och chevelle 69 med chevy sb. Var klena 1.5" grejer och satt på en av de 5 chevelle 64or jag ägt när jag köpte den satte dem på en chevelle 69a när jag sålde den gick för tight så man fick krångla med böjar för och komma förbi vxl låds balken. Ingen vidare kvalité.

Flowtech chevelle 64 med chevy smallblock och samma bil med chevy BB passade rätt ok men halvdan kvalité.

Summits egna på en chevelle 65a med chevy sb jag hjälpte en polare med. Hyfsade.

Dougs på en Chevelle 64 med chevy BB efter rek av en bekant överlägsna de andra i både kvalité och passform inga klena flänsar som man drar sneda bra svetsar med tanke på hur överlägsna de de var mot de övriga märken jag provat så är jag säker deras övriga sortiment passar lika bra på andra modeller

De Hedman jag provat var deras hustler serie har sett deras elite och de använde grövre material gillade ball and socket kollektorn på dem.


Har fått svetsa Hedman, hooker och flowtech ur kartong pga läckage.

Lite sugen och prova ett rostfritt set på chevellen från stainlessworks de har bra rykte blir dyra dock om de ska coatas.

Re: Hooker headers vs Hedmans

6
Jag har hedmans hustler och jag tycker dom har riktigt tilltagna flänsar. Det blev dom grövsta me 2" primärrör. Bild på dom http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1245284

Flowtech har jag i en kartong som jag köpte först men dom är inte äns värda att sälja då det va så kass kvalité på dom.

Jag ska skicka dom på coating till http://www.weirdperformance.se/ men deras cermakrome gick inte att få nu pga en slipmaskin som va trasig.

Re: Hooker headers vs Hedmans

7
Mina hustler(vilket jag tror alla hustler har?) hade bara 5/16" flänsar och den nere vid kollektorn drog jag sned för och få tätt och drog ändå inte extremt hårt ville ju få tätt o att bultarna inte skaka upp med tiden. Doug´s är det 3/8" o det märks de håller sig raka. Tänkte lämna iväg mina Hedmans till weird performance för coating men en kompis sa när han såg dem lägg inga pengar på de där tillbankade sakerna och rekomenderade de Dougs jag har nu.

Re: Hooker headers vs Hedmans

8
Mina Hustler har 3/8 flänsar iaf och hustler har olika tjocklek. Och det är klart man inte skickar saker man bankat till på coating då blir det aldrig bra. Men man kan ju dra avgasbandage över det kommer jag göra
även efter jag coatat dom för att få ner tempen och ljudnivån en del.

någon som har hört talas om dessa headers? Hittade dessa rostfria som va jävligt billiga. Bra tjocklek och SER UT att vara bra kvalité iaf men kostar ju 1/3 av dougs coatade.

http://www.ebay.com/itm/OBX-Racing-Spor ... 6d&vxp=mtr
Senast redigerad av VinylKnaster den 01 apr 2013 18:25, redigerad totalt 1 gånger.

Re: Hooker headers vs Hedmans

9
VinylKnaster skrev:Mina Hustler har 3/8 flänsar iaf och hustler har olika tjocklek. Och det är klart man inte skickar saker man bankat till på coating då blir det aldrig bra. Men man kan ju dra avgasbandage över det kommer jag göra
även efter jag coatat dom för att få ner tempen och ljudnivån en del.
Ok kanske det trodde det var elite som hade 3/8" flänsar? Utan bank passar de ju inte iaf inte på min bil man tar en träbit imellan o slår på för o få så mjuk rundning som möjligt där det behövs syndes faktiskte inte uppifrån att det var bankat på dem så insåg inte förens han sa åt mig hur de såg ut att det nog var dumt o skicka dem. Vad för part nr har dina?
Hittar bara de här och båda har 5/16" fläns.

http://www.summitracing.com/parts/hed-35040

http://www.summitracing.com/parts/hed-35030

Avgas bandage använder jag aldrig efter att en kompis lyckades få eld på sitt var i stort sett omöjligt o få släck på skiten så det var nära att bilen brann upp.

Tycker faktiskt de flesta headers är skamligt dåliga både finish och passforms mässigt iofs är de ju inte så dyra så kankse är den kvaliten man betalar för? med facit i hand hade det lönat sig för mig o köpt ett 1000$ lemons på en gång men dum och snål som man är försöker man ju spara pengar vilket oftast i bilvärlden leder till att man spenderar dem flera ggr om vad "rätt" sak kostat från början.

Re: Hooker headers vs Hedmans

10
Hej, hade skitfina coatade hooker super comp 2 1/8 till min BB camino 69. (Dyra)" tycker jag" passform~sådär. Tog emot baksidan på framvagnsbalken, knacka lite på rören runda kanten lite på ramen. Sen hade ja ett rör löst som gick på utsidan om ramen/ varje sida. Dom träddes bara i innan kollektorn, framdäcken tog i rören, svetsade dit brickor så styrstoppet kom tidigare. Puffade lite grann. Kollektorn och fläns mot blocket var tätt. Tight som fan å få dit, inlindade i tyg för att inte repa. Såg dock jävligt najs ut, men om ja ska köpa coatade igen. NEJ, för mkt huvudbry.